زمینه وهدف: جوسازمانی تأثیر قابلتوجهی برعملکرد سازمان دارد و پاسخگویی از شاخصههای سنجش سازمان بهخصوص بیمارستان است. بررسی رابطه بین این دو عامل می تواند منجر به ارتقاء پاسخگویی سیستم سلامت که از مهمترین اهداف سازمان جهانی بهداشت است، شود.
موادها و روش ها: این مطالعه بهصورت توصیفی - تحلیلی وبه روش تصادفی در بیمارستانهای آموزشی نمازی و فقیهی شیرازدر سال1393 انجام گرفت. 360 پرسشنامه استاندارد پاسخگویی و جوسازمانی توسط بیماران وکارکنان تکمیل گردید و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t-test,chi squre توسط SPSS 21 برای تحلیل داده ها استفاده گردید.
نتایج: امتیاز جوسازمانی در بیمارستان فقیهی (53/62) و در بیمارستان نمازی(13/62) بدست آمد که بالاتر از میانگین معیار(60) بود. رابطه بین جوسازمانی و ابعاد آن نشان داد در بیمارستان نمازی فقط حیطه" وضوح و روشنی هدف" با جنسیت(مرد،زن) (01/0P =، 32/13،13) رابطه معنادار و در بیمارستان فقیهی فقط بعد" رضایت از پاداش" با جنسیت(مرد،زن) (01/0 = P ،8/12، 8/13) رابطه معنادار داشتند. حیطه "رضایت از پاداش" با پاسخگویی در بیمارستان نمازی (,r=0/2302/0= P) رابطه معنادار داشت. و جوسازمانی با پاسخگویی در بیمارستان نمازی رابطه معنادار نداشت(p=0/17 ,r=0/14). در بیمارستان فقیهی حیطه "رضایت از پاداش" (,r=0/8500/0 = P) و جوسازمانی با پاسخگویی (,r=0/2203/0 = P) رابطه معنادارداشت.
نتیجهگیری: هر دو بیمارستان در وضعیت متوسط قرار دارند و از دیدگاه کارکنان، اقدامات سازمان در رابطه با اهداف، ارتباطات و پاداشها قابلبهبود است.پیشنهاد می گردد کمیته تخصصی تشکیل گردد تا با اختصاص منابع بیشتر و ایجاد انگیزه وپاداش برای ارتقای پاسخگویی و جوسازمانی اقدامات لازم صورت گیرد.
واژگان کلیدی: جوسازمانی، پاسخگویی، بیمارستان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |