[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 37، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 220-226 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوش
نویسنده مسئول بهنام مکوندی*، علیرضا سنگانی، پرویز عسگری، سعید بختیارپور
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (507 مشاهده)
زمینه: فضای مجازی ابعاد زیادی از زندگی انسانها را پوشش میدهد و این گرایش به فضای مجازی میتواند تحت تاثیر ابعاد شناختی و هیجانی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکههای مجازی در دانش آموزان تیزهوش بود.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در مقطع یازدهم رشته تجربی در سال تحصیلی 1399-1398، در شهر گرگان بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه شبکههای مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران (2010) و پرسشنامه فراشناخت حالتی اونیل و عابدی (1996) ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات رگرسیونی با نرم افزار SPSS نسخه 18 و Amos نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین حالات فراشناختی و پردازش هیجانی با گرایش به شبکه های مجازی رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 330/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط حالات فراشناختی و پردازش هیجانی مورد تبیین قرار گرفت. پردازش هیجانی در رابطهی بین حالات فراشناختی با گرایش به شبکههای مجازی نقش واسطهای دارا بود.
نتیجه­گیری: تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم حالات فراشناختی و غیرمستقیم پردازش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد.
واژه‌های کلیدی: پردازش هیجانی، حالات فراشناختی، گرایش به شبکههای مجازی، دانشآموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 487 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modeling Structural Relationships of Meta-Cognitive Situations with Tendency to Virtual Networks through Mediating of Emotional Processing in Gifted Students. مجله علمی. 2019; 37 (4) :220-226
URL: http://jmciri.ir/article-1-2958-fa.html

مکوندی بهنام، سنگانی علیرضا، عسگری پرویز، بختیارپور سعید. نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوش. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1398; 37 (4) :220-226

URL: http://jmciri.ir/article-1-2958-fa.html



دوره 37، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212