[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 26، شماره 1 - ( فروردين 1387 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 42-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نحوه اخذ رضایت از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان شریعتی
چکیده:   (1878 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت آگاهانه فرآیندی است که طی آن بیماران و یا قایم مقام قانونی آنها طرح درمانی را درک کرده و با آن موافقت می نمایند. هدف این مطالعه بررسی تفصیلی نحوه اخذ رضایت از بیماران بستری در یکی از بیمارستانهای آموزشی تهران است.روش کار: مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی (Descriptive Cross-Sectional) جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه بیماران بستری شده در بخش های جراحی بیمارستان شریعتی تهران در سه ماهه چهارم سال 1385 می باشد. اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به بیمارستان شریعتی، مصاحبه حضوری با بیماران، پاسخ آنها به سوالات تدوین شده در پرسشنامه، و همچنین بررسی رضایت نامه های موجود در پرونده های آنان جمع آوری و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: تعداد بیماران شرکت کننده در این تحقیق 254 نفر (158 نفر مذکر و 96 نفر مونث) و میانگین سنی آنها (19.04±48.01 سال) بود. فقط حدود نیمی از بیماران اطلاعات لازم را از پزشکان خود کسب کرده بودند. میزان آگاه شدن بیماران در مورد درصد احتمال موفقیت عمل جراحی (قبل از عمل جراحی) 44.5%، میزان آگاه شدن از عوارض احتمالی عمل جراحی 54.3%، و میزان اطلاع بیماران در مورد سایر روشهای درمانی جایگزین 61.4% بود. 67.3% بیماران اظهار داشتند فرم رضایت نامه جراحی را آزادانه و با اختیار امضا کرده اند و 69.7% نیز اعلام کردند که پاسخهای آنان به سوالات این تحقیق، قبل از عمل و بعد از عمل یکسان خواهد بود. میزان فراوانی بیمارانی که در صورت بروز عوارض، پزشکان خود را کاملا مقصر می دانستند 5.9% و فراوانی بیمارانی که در صورت بروز عوارض، پزشکان خود را بطور نسبی مقصر می دانستند 57.1% بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، میزان آگاه شدن بیماران از عوارض احتمالی عمل جراحی و درصد موفقیت عمل نسبتا ضعیف ارزیابی میشود. از طرفی با توجه به نگرش اکثر بیماران مبنی بر تقصیر نسبی پزشکان، در صورت بروز عوارض، لازم است به اهمیت اخذ رضایت نامه و برائت نامه آگاهانه، قبل از هر گونه اقدام درمانی تاکید گردد.
واژه‌های کلیدی: رضایت آگاهانه، حقوق بیماران، قصور پزشکی
متن کامل [PDF 289 kb]   (1027 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بررسی نحوه اخذ رضایت از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان شریعتی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1387; 26 (1) :42-49

URL: http://jmciri.ir/article-1-1158-fa.html



دوره 26، شماره 1 - ( فروردين 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705