[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( دى 1381 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 261-265 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتگوی پزشک و بیمار
چکیده:   (1581 مشاهده)
در طب سنتی، بیمار رنجور و سرخورده، دست نیاز به سوی پزشک دراز می کرد و با دادن شرح حالی از مشکل خود از وی مدد می جست. امروزه بیمار با کسب آگاهی و اطلاعات نسبی در مورد مشکل خود برای حل آن با پزشک به مشاوره و مذاکره می پردازد. به منظور بررسی مذاکره پزشک و بیمار در بیمارستان های آموزشی واقع در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران با دو هزار نفر از بیماران در حال ترخیص مصاحبه ای انجام شد. طبق نظر بیماران نتایج مطالعه نشان می دهد پزشکان به شرح حال و تاریخچه بیماران خوب گوش فرا می دهند (86%) . با صداقت و صمیمیت برخورد می کنند و به شخصیت بیماران احترام می گذارند (85.6%) ولی انتقاد بیماران بخصوص آقایان و افراد دانشگاهی و مسن تر این است که که پزشک در مورد روشهای درمانی مختلف (45%)، عوارض احتمالی درمان (53%) و پیامد بیماری (35%) با آنان گفتگوی لازم را ندارند. می توان نتیجه گیری کرد که پزشک به صحبتهای بیمار خوب گوش فرا می دهد ولی خود برای بیمار کمتر صحبت می کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۱۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


گفتگوی پزشک و بیمار. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1381; 20 (4) :261-265

URL: http://jmciri.ir/article-1-1222-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( دى 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638