دوره 20، شماره 4 - ( 1381 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 265-261 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (3766 مشاهده)
در طب سنتی، بیمار رنجور و سرخورده، دست نیاز به سوی پزشک دراز می کرد و با دادن شرح حالی از مشکل خود از وی مدد می جست. امروزه بیمار با کسب آگاهی و اطلاعات نسبی در مورد مشکل خود برای حل آن با پزشک به مشاوره و مذاکره می پردازد. به منظور بررسی مذاکره پزشک و بیمار در بیمارستان های آموزشی واقع در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران با دو هزار نفر از بیماران در حال ترخیص مصاحبه ای انجام شد. طبق نظر بیماران نتایج مطالعه نشان می دهد پزشکان به شرح حال و تاریخچه بیماران خوب گوش فرا می دهند (86%) . با صداقت و صمیمیت برخورد می کنند و به شخصیت بیماران احترام می گذارند (85.6%) ولی انتقاد بیماران بخصوص آقایان و افراد دانشگاهی و مسن تر این است که که پزشک در مورد روشهای درمانی مختلف (45%)، عوارض احتمالی درمان (53%) و پیامد بیماری (35%) با آنان گفتگوی لازم را ندارند. می توان نتیجه گیری کرد که پزشک به صحبتهای بیمار خوب گوش فرا می دهد ولی خود برای بیمار کمتر صحبت می کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.