[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1393 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 155-160 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از برگههای هشداردهنده و پوستر آموزشی در جلوگیری از تداخلات دارویی آتورواستاتین
چکیده:   (1529 مشاهده)

زمینه: تداخلات دارویی بخشی از عوارض ناخواسته دارویی است که در اثر تجویز همزمان داروها یا مواد دیگر، پاسخ بیمار به دارو درمانی اولیه را تغییر میدهد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی نقش آموزش کادر درمانی از طریق توزیع کارتهای هشدار دهنده و نصب پوستر آموزشی در ایستگاه پرستاری در کاهش احتمالی تداخلات دارویی آتورواستاتین در یک بیمارستان آموزشی میباشد.

روش کار: شش بخش از بیمارستان آموزشی طالقانی انتخاب گردید (بخشهای گوارش-کبد، نفرولوژی، جراحی عروق، ارتوپدی، قلب و عروق و غدد درونریز). مطالعه در 3 فاز انجام گردید. در فاز اول تعداد 100 بیمار دریافتکننده آتورواستاتین از نظر وجود تداخلات دارویی مورد بررسی قرار گرفتند. در فاز دوم برگههای هشداردهنده و پوستر حاوی اطلاعات در مورد تداخلات دارویی آتورواستاتین و نحوه مدیریت آن تهیه گردید. برگهها بین پزشکان بخشها توزیع و پوسترها نیز در ایستگاههای پرستاری نصب گردیدند. نهایتاً در فاز سوم مطالعه، تعداد 100 بیمار دریافتکننده آتورواستاتین از نظر وجود تداخلات دارویی مورد بررسی قرار گرفتند. برای آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید. مقدار P کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.

یافتهها: به طور کلی در شش بخش مورد مطالعه میزان تداخلات آتورواستاتین پس از آموزش از 43% به 24% کاهش یافت که از نظر آماری معنیدار بود (0.004 = P). در مقایسه بین بخشهای داخلی و جراحی، تأثیر مداخله آموزشی درکاهش بروز تداخلات دارویی اتورواستاتین  فقط در بخشهای داخلی معنیدار بود به نحوی که از 50% به 22.5% کاهش نشان داد (0.001 > p).

نتیجهگیری: مداخلات آموزشی توزیع کارتهای هشداردهنده و نصب پوستر آموزشی در ایستگاه پرستاری به طور موفقیتآمیزی در کاهش تداخلات دارویی استاتینها مؤثر میباشد.

واژگان کلیدی: آتورواستاتین، تداخلات دارویی، برگه هشداردهنده، ایستگاه پرستاری

متن کامل [PDF 155 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The impact of educational alert cards and posters on nursing stations on preventing atorvastatin drug interactions. مجله علمی. 2014; 32 (2) :155-160
URL: http://jmciri.ir/article-1-1698-fa.html

تأثیر استفاده از برگههای هشداردهنده و پوستر آموزشی در جلوگیری از تداخلات دارویی آتورواستاتین. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1393; 32 (2) :155-160

URL: http://jmciri.ir/article-1-1698-fa.html



دوره 32، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764