Journal of medical council of iran
دوره 34، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessing knowledge and attitudes toward fast foods among students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 1394. jmciri 2016; 34 (1)
URL: http://jmciri.ir/article-1-2007-fa.html
بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به مصرف فست فودها در سال 1394. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1395; 34 (1)

URL: http://jmciri.ir/article-1-2007-fa.html


چکیده:   (4333 مشاهده)

سابقه وهدف:در سالهای اخیر مصرف فست فودبه طورچشمگیری دربین جوامع افزایش یافته استکه ازدلایل آن می توان به تغییرسبک زندگی اشاره کرد.آگاهی ونگرش مصرفکنندگان بی تردیدازعواملی هستند که میتوانندبرچگونگی مصرف فست فودها توسط افرادتاثیربگذارند.لذاهدف این پژوهش بررسیآگاهیونگرشدانشجویان نسبت به مصرف فست فودها می باشد.

مواد و روش‌ها:این مطالعه از نوع مقطعیاست وشامل دانشجویان شاغل به تحصیلدانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتیمی گردد.نمونه ها از کلاس های دانشکده پزشکی به صورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه معادل 228نفر برآورد گردید.اطلاعات لازم بـا اسـتفاده ازیـک پرسشنامه محقق ساخته که روایی وپایایی آن تعیین شد و درآبان ماه سال 1394جمع آوری گردید. اطلاعـات بدسـت آمـدهبـا استفاده ازآمار توصیفی وآزمون هایکای اسکوارو تی تست،مان ویتنی و کروسکال والیسموردتجزیه وتحلیل قرارگرفت .

یافته‌ها:یافته های تحقیق نشان داد 50%افرادموردمطالعه زن و 50%مردبودند.درمطالعه انجام شده7/30% دانشجویان اصلا فست فودمصرف نمیکردندو6/52%افرادبین1-2وعده درهفتهمصرف فست فودداشتند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان22/2 22/8ومیانگین نمره نگرشدانشجویان64/3 83/22برآورد شد.ارتباط معناداری بینمحل سکونت(خوابگاه و غیرخوابگاه)باآگاهینسبت به مصرف غذاهای آماده مشاهده شد(03/0 p =).میانگین نمره آگاهی درزنان95/1 51/8 و درمردان44/2  09/8برآورد شد.ارتباط معناداری بین جنسیت،با آگاهی  نسبت به مصرف غذاهای آماده مشاهده نشد(138/0=p).میانگین نمره نگرش درمردان51/3 10/23 و در زنان31/3 97/22بوده وارتباط معناداری بین جنسیتبا نگرش نسبت به مصرف غذاهای آماده مشاهده نشد(404/0=p).2/48 % دانشجویان در سطح متوسط آگاهی نسبت به فست فود ها و7/19 % درسطح ضعیف و8/29 % در سطح خوب و2/2 %درسطح خیلی ضعیف آگاهی قرار داشتند. 4/68 %دانشجویان نسبت به مصرف فست فود ها نگرش مثبت و 8/1 % نگرش منفی و 8/29 % دانشجویان بی نظر بودند.

نتیجه‌گیری:با توجه به مصرف بالای فست فود در میان دانشجویان وگرایش بیشتر،بعلاوه باآگاهی کمتردانشجویان پسر نسبت به پیامدهای مصرف فست فودها ،نیاز به برنامه ریزی برای اطلاع رسانی دانشجویان بویژه پسران می باشد.

متن کامل [PDF 427 kb]   (1747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.