مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت حل مسئله بر افسردگی، اضطراب واسترس درخانواده بیماران بستری ریوی و پرسنل بیمارستان
|
دکتر میترا صفا، پریسا عدیمی، فاطمه قاسم بروجردی، فرزانه حاجی زاده، بامداد میراب زاده اردکانی |
مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2529 مشاهده) |
زمینه: مواجهه با بیماردرفضای خانواده و محیط کار، می تواند در بروز مشکلات روانشناختی افراد خانواده نقش مؤثری داشته باشد. با توجه به کمبود پیشینه در این زمینه، هدف از مطالعه آموزش حل مسئله و مقایسه اثربخشی بهبود اضطراب، استرس، افسردگی و نحوه حل مسئله درزمینه کاهش مشکلات روانشناختی اعضای خانواده بیماران بستری و پرسنل بیمارستان که به طور مستقیم درگیر مراقبت از بیمار هستند، میباشد.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی - آزمایشی بود که در آن به مقایسه میزان اثربخشی آموزش راهبردهای حل مسئله بر افسردگی، اضطراب، استرس و روشهای حل مسئله در دو گروه خانواده بیماران ریوی بستری با گروه پرسنل بیمارستان دکتر مسیح دانشوری پرداخته شد. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد و اعضای نمونه تحت گروه درمانی با رویکرد آموزش حل مسئله قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته، سبک حل مسئله کسیدی و لانگ (Cassidy and Long)، و همچنین افسردگی، اضطراب و استرس داس (DASS) بودند.
یافتهها: درماندگی، اجتناب، اضطراب و استرس در هر دو گروه پرسنل و همراهان بیماران، پس از اجرای مداخله، به طور معناداری کاهش یافت. افسردگی تنها زیرمقیاسی بود که فقط در همراهان بیماران پس از اجرای مداخله کاهش یافت. گرایش و اعتماد تنها در پرسنل افزایش یافت.
نتیجهگیری: بهبود وضعیت افسردگی، اضطراب، استرس و حل مسئله هم در پرسنل و هم در خانواده بیماران پس از اجرای دوره آموزش، ضرورت حضور متخصصان حوزه سلامت روان را برای غربالگری در همه گروهها، اعم از بیماران، خانواده آنها و پرسنل بیمارستان نشان میدهد. |
|
واژههای کلیدی: حل مسئله، افسردگی، اضطراب، استرس |
|
متن کامل [PDF 362 kb]
(1028 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|