دوره 37، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 37 شماره 4 صفحات 248-242 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2430 مشاهده)
زمینه: اختلال طیف اتیسم که با مشکلات متعدد درزمینه ارتباط، تعاملات اجتماعی و الگوهای رفتار کلیشهای در اوایل دوران رشد همراه است، سبب تخریب بارز عملکرد فرد میشود. تکامل مهارتهای حرکتی در کودکان با تشخیص اختلال طیف اتیسم اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده و بحثهایی در مورد اینکه اختلالات حرکتی ممکن است ویژگی اصلی اختلال طیف اتیسم باشد، مطرح شده است. هدف از این مطالعه بررسی مهارت های حرکتی در کودکان 2 تا 5 سال مشکوک به اختلال طیف اتیسم و مقایسه آن با کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و کودکان سالم است.
روش کار: مطالعهی حاضر از نوع مقطعی و تحلیلی-توصیفی میباشد که در 42 کودک (سه گروه 14 نفره) 2 تا 5 ساله مطابق با معیارهای ورود به پژوهش بصورت نمونه در دسترس انجام گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون رشدی-حرکتی پی بادی (Peabody Developmental Motor Scale (PDMS استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-21 استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده از آنالیز آماری کروسکال والیس، بین نمره مهارتهای حرکتی در گروه کودکان مشکوک به اختلال طیف اتیسم در مقایسه با کودکان سالم تفاوت معناداری دیده شد (035/0=P). همچنین در گروه مشکوک به طیف اتیسم با کودکان مبتلا به طیف اتیسم نیز تفاوت معناداری دیده شد (005/0=P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد مشکلات حرکتی در کودکان مشکوک به اختلال طیف اتیسم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در صورت تشخیص بموقع، مداخلات زودهنگام برای این کودکان در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 346 kb]   (1145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.