دوره 38، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 38 شماره 3 صفحات 174-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مدیریت خدمات بهداشتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده:   (1784 مشاهده)
زمینه: از آنجا که شیوه اجرای طرح پزشک خانواده میتواند در توسعه کیفیت خدمات آن اثر گذار باشد، استفاده از تجربیات سایر کشورها میتواند به فرآیند اجرا و توسعه خدمات در حوزه مراقبتهای اولیه سلامت و پزشکی خانواده کمک نماید.
به همین منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین ساختار و مولفههای اجرایی طرح پزشک خانواده جهت دستیابی به کیفیت خدمات در کشورهای موفق دنیا و کشورهای مشابه به شیوه فراتحلیل و به منظور ایجاد مبانی اجرایی برای سیاستگذاران و مجریان طرح پزشک خانواده انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه 15 پایگاه الکترونیکی و موتورهای جستجوگر با کلید واژههای مرتبط از سال 2000 تا 2019 مورد جستجو قرار گرفت و مقالات انگلیسی یا فارسی در موضوعات بهداشتی مورد بحث قرار گرفت. ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از چک لیست CASP انجام شد و از مجموع 3067 مقاله، درنهایت 67 مقاله با عنوان، چکیده و متن مرتبط بررسی شد.
یافتهها: بر اساس یافته های این مطالعه، ساختارها و مولفههای اصلی اجرایی بدست آمده و استفاده شده توسط کشورهای مورد مطالعه جهت پیاده سازی طرح پزشک خانواده عبارت از ساختارهای سازمانی و مدیریتی، بیمهای، نظارتی و کنترل، پرداخت، ارائه دهندگان، کیفیت، حمایتی و فرهنگی بود.
نتیجهگیری: به طور کلی افزایش کیفیت خدمات در حوزه مراقبتهای اولیه، نیازمند توجه به ساختار اجرایی آن میباشد. استفاده از مولفههای اجرایی بدست آمده در مطالعه اخیرکه جمعبندی اقداماتی است که در کشورهای موفق در حوزه مراقبتهای اولیه سلامت و پزشک خانواده داشتهاند، میتواند در جهت افزایش کیفیت خدمات در سطح مراقبتهای اولیه سلامت و پزشک خانواده مورد استفاده مدیران اجرایی و سیاستگذاران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 532 kb]   (1127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.