[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 40، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 23-15 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از بازی های دیجیتال جهت آموزش به بیماران دیابتی: مطالعه مروری سیستماتیک
علی محمد هادیان فرد، زهرا کوهمره، مجید کاراندیش
مرکز تحقیقات تغذیه و بیماریهای متابولیک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (131 مشاهده)
زمینه: امروزه بازی های دیجیتالی قابلیت هایی بیش از سرگرم کردن افراد دارند. بکارگیری این بازی ها می تواند کمک و یا حتی جایگزین درمان های سنتی باشد. با توجه به گسترش دیابت به عنوان یک بیماری مزمن در جهان، هدف از این مطالعه یافتن پاسخ این سئوال بود که آیا استفاده از بازی های دیجیتال به عنوان یک ابزار آموزشی و کمکی برای بیماران دیابتی می تواند در کنترل این بیماری موثر باشد؟
روش کار: به منظور انجام این مطالعه، پابمد، اسکوپوس، وب اف ساینس، ساینس دایرکت و جستجوی آزاد در گوگل اسکالر با کلید واژه هایdiabetes” ،“games” ،“digital game”   “serious game و “ video game” مورد جستجو قرار گرفت. نتایج جستجو بر اساس معیار های تعیین شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: تعداد 376 عنوان مقاله با استفاده از کلمات کلیدی در ابتدا شناسایی شدند. از این میان 25 عنوان مقاله که معیارهای ورود به مطالعه (نظیر بیماری دیابت و بازی های دیجیتال) را داشتند، نمونه مطالعه را تشکیل دادند. تعداد 33 بازی دیجیتال شناسایی و از این میان 51/51 درصد برای کودکان بودند. 48/48 درصد بازی های مورد مطالعه، برای دیابت نوع 1 و از 32 بازی که پلت فرم آنها مشخص بود 27/27 درصد مبتنی بر تلفن همراه بودند.
نتیجه گیری: بازی های دیجیتال می توانند به عنوان ابزاری جهت آموزش و خود مراقبتی بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس نتایج مطالعه، این بازی ها در  مدیریت دیابت، رژیم غذایی، خود مراقبتی، فعالیت بدنی و کنترل گلوکز خون می توانند موثر واقع شوند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بیماران، بازی های ویدئویی، دیابت، سلامت همراه، سیستماتیک
متن کامل [PDF 574 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadianfard A M, Koohmareh Z, Karandish M. The Use of Digital Games for Educating Patients with Diabetes: A Systematic Review. jmciri 2022; 40 (1) :15-23
URL: http://jmciri.ir/article-1-3182-fa.html

هادیان فرد علی محمد، کوهمره زهرا، کاراندیش مجید. استفاده از بازی های دیجیتال جهت آموزش به بیماران دیابتی: مطالعه مروری سیستماتیک. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1401; 40 (1) :15-23

URL: http://jmciri.ir/article-1-3182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570