RT - Journal Article T1 - JF - jmciri YR - 2002 JO - jmciri VO - 20 IS - 4 UR - http://jmciri.ir/article-1-1222-fa.html SP - 261 EP - 265 AB - در طب سنتی، بیمار رنجور و سرخورده، دست نیاز به سوی پزشک دراز می کرد و با دادن شرح حالی از مشکل خود از وی مدد می جست. امروزه بیمار با کسب آگاهی و اطلاعات نسبی در مورد مشکل خود برای حل آن با پزشک به مشاوره و مذاکره می پردازد. به منظور بررسی مذاکره پزشک و بیمار در بیمارستان های آموزشی واقع در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران با دو هزار نفر از بیماران در حال ترخیص مصاحبه ای انجام شد. طبق نظر بیماران نتایج مطالعه نشان می دهد پزشکان به شرح حال و تاریخچه بیماران خوب گوش فرا می دهند (86%) . با صداقت و صمیمیت برخورد می کنند و به شخصیت بیماران احترام می گذارند (85.6%) ولی انتقاد بیماران بخصوص آقایان و افراد دانشگاهی و مسن تر این است که که پزشک در مورد روشهای درمانی مختلف (45%)، عوارض احتمالی درمان (53%) و پیامد بیماری (35%) با آنان گفتگوی لازم را ندارند. می توان نتیجه گیری کرد که پزشک به صحبتهای بیمار خوب گوش فرا می دهد ولی خود برای بیمار کمتر صحبت می کند. LA eng UL http://jmciri.ir/article-1-1222-fa.html M3 ER -