TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - jmciri JN - jmciri VO - 27 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jmciri.ir/article-1-1294-fa.html 4100 - http://jmciri.ir/article-1-1294-fa.pdf SO - jmciri 1 AB  - زمینه: الگوهای تعالی سازمانی با معیارهای اصلی عملکرد و با هدف خود ارزیابی سیستمی، امکان ارزیابی عملکرد را در یک قالب اصولی و نظام مند در بخش بهداشت و درمان فراهم می کنند و توسعه مهارت های مدیریتی را در زمینه ارزیابی عملکرد به همراه دارند. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان آیت اله کاشانی شهر تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی مالکوم بالدریج طراحی و اجرا گردید.روش کار: الگوی مالکوم بالدریج از دو بخش تشکیل می گردد، معیارهای ارزیابی فرآیندها و معیارهای ارزیابی نتایج برای ارزیابی عملکرد فرآیندهای بیمارستان از 13 معیار فرعی فرآیندی، از منظر چهار عامل رویکرد، استقرار، یادگیری و انسجام استفاده شد و برای ارزیابی عملکرد نتایج بیمارستان از 6 معیار فرعی نتایج، از بعد چهار عامل سطح عملکرد، گستردگی و میزان بهبود، اطلاعات مقایسه ای و ترازیابی و ارتباط مقیاس نتایج استفاده شد.یافته ها: بیمارستان مورد مطالعه در سال 1385، از مجموع 550 امتیازی که مربوط به فرآیندهای عملکردی است، 231.35 امتیاز کسب نمود و از 450 امتیازی که اختصاص به نتایج عملکرد دارد، 111 امتیاز را بدست آورد. بیمارستان مورد مطالعه در کل، 342.35 امتیاز از مجموع 1000 امتیاز موجود درالگو را برای ارزیابی عملکرد بیمارستان در سال 1385 کسب نمود.نتیجه گیری: ارزیابی عملکرد بیمارستان بر اساس الگوی مالکوم بالدریج، امکان خود ارزیابی مستمر و سیستمی را فراهم نموده و زمینه های بهبود و یادگیری سازمانی را هموار می سازد. الگوی مذکور با بکارگیری معیارهای مناسب، عملکرد فرآیندها و نتایج مختلف بیمارستان را از قضاوت کیفی خارج ساخته و به اندازه های کمی تبدیل می کند. در واقع ارزیابی عملکرد سیستمی بر اساس الگوی بالدریج این امکان را فراهم می نماید تا هر بیمارستان به طور مستمر از کل ورودی ها، خروجی ها، اجزاء سیستم، فرآیندها و بازخوردها آگاه باشد. استفاده از این الگو در کشورمان، امکان مقایسه عملکرد بیمارستان های مختلف را در داخل و خارج فراهم می سازد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jmciri PG - 23 PT - Research YR - 2009