TI - Comparing the Efficacy of Training of Problem Solving Program on Depression, Anxiety and Stress in Family Members of Pulmonary Patients and Hospital Personnel PT - JOURNAL ARTICLE TA - jmciri JN - jmciri VO - 37 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jmciri.ir/article-1-2931-fa.html 4100 - http://jmciri.ir/article-1-2931-fa.pdf SO - jmciri 3 AB  - زمینه: مواجهه با بیماردرفضای خانواده و محیط کار، می تواند در بروز مشکلات روانشناختی افراد خانواده نقش مؤثری داشته باشد. با توجه به کمبود پیشینه در این زمینه، هدف از مطالعه آموزش حل مسئله و مقایسه اثربخشی بهبود اضطراب، استرس، افسردگی و نحوه حل مسئله درزمینه کاهش مشکلات روانشناختی اعضای خانواده بیماران بستری و پرسنل بیمارستان که به طور مستقیم درگیر مراقبت از بیمار هستند، می‌باشد. روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی - آزمایشی بود که در آن به مقایسه میزان اثربخشی آموزش راهبردهای حل مسئله بر افسردگی، اضطراب، استرس و روش‌های حل مسئله در دو گروه خانواده بیماران ریوی بستری با گروه پرسنل بیمارستان دکتر مسیح دانشوری پرداخته شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام شد و اعضای نمونه تحت گروه درمانی با رویکرد آموزش حل مسئله قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته، سبک حل مسئله کسیدی و لانگ (Cassidy and Long)، و همچنین افسردگی، اضطراب و استرس داس (DASS) بودند. یافته‌ها: درماندگی، اجتناب، اضطراب و استرس در هر دو گروه پرسنل و همراهان بیماران، پس از اجرای مداخله، به طور معناداری کاهش یافت. افسردگی تنها زیرمقیاسی بود که فقط در همراهان بیماران پس از اجرای مداخله کاهش یافت. گرایش و اعتماد تنها در پرسنل افزایش یافت. نتیجه‌­گیری: بهبود وضعیت افسردگی، اضطراب، استرس و حل مسئله هم در پرسنل و هم در خانواده بیماران پس از اجرای دوره آموزش، ضرورت حضور متخصصان حوزه سلامت روان را برای غربالگری در همه گروه‌ها، اعم از بیماران، خانواده آنها و پرسنل بیمارستان نشان می‌دهد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jmciri PG - 162 PT - Research YR - 2020