journal of medical council of islamic republic of iran
مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
jmciri
Medical Sciences
http://jmciri.ir
1
admin
1562-1073
0
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
36
4
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان، عاطفه مثبت و منفی، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان دختر 13 تا 16 ساله
The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Emotion Regulation, Positive and Negative Affect, Aggressive and Self-Injury Behavior of 13-16 Year Old Female Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong>زمینه: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان، عاطفه مثبت و منفی، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی در دانش<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>آموزان دختر بود.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>آموزان دختر 13 تا 16 ساله مقطع متوسطه اول شهرستان کرج در سال 1396 بود. از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری هدفمند و بر اساس نمره پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه آسیب به خود سانسون و همکاران و پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس در پیش<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>تست، 30 نفر که دارای ملاک<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>های ورود بودند نمونه آماری ما را تشکیل دادند. این 30 نفر به طور کاملا همتا در 2 گروه 15 نفره (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) گزینش شدند که برای گروه آزمایش، رفتاردرمانی دیالکتیک اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت و هیچ درمانی <span style="text-transform:uppercase;">دریافت نکرد</span><span style="text-transform:uppercase;">. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده</span><span dir="LTR" style="text-transform:uppercase;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span><span style="text-transform:uppercase;">ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار </span><span dir="LTR" style="text-transform:uppercase;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS- 21</span></span><span style="text-transform:uppercase;"> استفاده شد. </span><br>
<strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></strong><strong>ها:</strong> یافته<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>ها نشان داد که پس از اجرای رفتار درمانی دیالکتیک در گروه آزمایش، نمرات پس<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>آزمون متغیرهای تنظیم هیجان و عاطفه مثبت گروه آزمایش به صورت معنی<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>داری <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span>001/0<span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">>P)</span></span>نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (به ترتیب از43/30 و 93/30 در گروه کنترل به 27/46 و 80/32 در گروه آزمایش). همچنین نمرات پس<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>آزمون در متغیرهای عاطفه منفی، رفتار پرخاشگرانه، و خودزنی نیز پس از اجرای رفتار درمانی دیالکیتک به صورت معنی<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>داری <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span>001/0<span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">>P) </span></span>کاهش یافته بود (به ترتیب از 32/29 و 67/100 و 14/29 در گروه کنترل به 19/13 و 43/74 و 33/21 در گروه آزمایش).<br>
<strong>نتیجه</strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span></strong><strong>گیری:</strong> بنابر یافته<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>های این مطالعه رفتار درمانی دیالکتیک بر افزایش تتنظیم هیجان و عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی موثر است.
Background: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy (DBT) on emotion regulation, positive and negative affection, aggressive behavior and self-harm in female students.<br>
Methods: The research method was experimental with pretest-post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the study included all 13- to 16-year-old female students from the first level high schools in Karaj city in 2017. Among the study population, using the purposeful sampling method, based on the positive and negative affects questionnaire, Buss & Perry, self-injury inventory questionnaire and the emotional adjustment questionnaire Gross at the forefront, 30 people who had entry criteria formed our statistical sample. The 30 subjects were chosen completely in 2 groups of 15 subjects (experimental and control groups). The experimental group received DBT, while the control group was on the waiting list and did not receive any treatment. To analyze the data, multivariate covariance analysis (MANCOVA) was used to accelerate the results of the SPSS-21 software.<br>
Results: The findings revealed that after being treated by DBT in the experimental group, post-test scores increased significantly in emotion regulation and positive affect variables of the experimental group (P<0.001) compared to the control group (respectively from 30.43 and 30.93 in the control group to 46.27 and 32.80 in the experimental group). Post-test scores also decreased significantly in negative affect, aggressive behavior and self-injury variables after being treated by DBT (P <0.001) (from 29.32, 100.66 and 29.14, respectively, in the control group to 13.19 and 74.43 and 21.33 in the experimental group).<br>
Conclusion: According to the findings of this study, DBT is effective in reducing negative affect, aggressive and self-injury behavior and increasing emotion regulation and positive affect.
رفتاردرمانی دیالکتیک, تنظیم هیجان, عاطفه مثبت و منفی, رفتار پرخاشگرانه, خودزنی, دانشآموزان
: Dialectical behavioral therapy, Emotion regulation, Positive and negative affection, Aggressive behavior, Self-injury
213
220
http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2592&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Salemi Khameneh
علیرضا
سالمی خامنه
10031947532846005424
10031947532846005424
Yes
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Varamin, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، پیشوا.
Sara
Ghorbani
سارا
قربانی
10031947532846005425
10031947532846005425
No
, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Varamin, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، پیشوا.
Alireza
Motahedi
علیرضا
متحدی
10031947532846005426
10031947532846005426
No
, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Varamin, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، پیشوا.