journal of medical council of islamic republic of iran
مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
jmciri
Medical Sciences
http://jmciri.ir
1
admin
1562-1073
0
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
11
1
gregorian
2022
2
1
39
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه مراقبت از راه دور (Tele-monitoring) بیماران مبتلا به فشار خون با استفاده از اپلیکیشن تله کاردیولوژی در مطب خصوصی و مرکز دولتی
Comparison of tele-monitoring of patients with hypertension using telecardiology application in private office and public center
عمومى
General
پژوهشي
Research
<span style="font-size:15pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:#16469d"><span style="font-weight:bold"><span lang="AR-SA" style="letter-spacing:-.15pt">چکیده</span><span lang="FA" style="font-size:12.5pt"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.1pt"><span style="font-weight:normal"></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">زمینه:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> امروزه دسترسی بیماران به متخصصان به دلیل افزایش درخواست خدمات پزشکی و نیروی انسانی ناکافی و همچنین توزیع نامتوازن متخصصان، محدود شده است. از طرفی بهدلیل حساسیت بالای بیماریهای فشارخون و زمانبر بودن مراقبت، درمان و پیگیری این بیماران، تله کاردیولوژی می تواند بعنوان راهحلی برای این بیماران با هدف بهبود دسترسی و خدمات درمانی مورد توجه قرار گیرد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">روش کار:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> در این مطالعه جهت پایش فشار خون بیماران یک نرم افزار طراحی و نحوه استفاده از آن آموزش داده شد. بیماران به دو دسته مراجعین به مراکز دولتی و مراجعین به مطب های خصوصی تقسیم شدند. سپس برای بررسی همکاری بیماران با این برنامه و پایش فشارخون مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین جهت یادآوری ارسال فشار خون با بیماران تماس تلفنی حاصل شد و نهایتا مقایسه ای بین دو گروه صورت گرفت.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">یافته</span></b><b><span calibri="" dir="LTR" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">ها:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> از 105 بیماری که اپلیکیشن را نصب کردند فقط 24 نفر همکاری داشتند که 9 نفر از بیمارستان و 15 نفر از مطب خصوصی بودند. دلایل عدم همکاری بیماران عبارت از: نداشتن دستگاه سنجش فشار خون، ناتوانی در استفاده از اپلیکیشن، نداشتن همراه جهت همکاری وکم بودن سطح دانش بود . بررسی رضایتمندی در بیماران نشان داد که تماس پزشک با آنها موجب احساس امنیت در بیماران مورد مطالعه می گردید. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt">نتیجه</span></span></span></span><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt">گیری:</span></span></span></span></b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span arial="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt"> نتایج بدست آمده از مطالعه نشانگر همکاری بیشتر بیماران مطب خصوصی نسبت به بیماران بیمارستان بود. همچنین یافته ها نشان داد که پیگیری بیماران، احساس اطمینان و مراقبت کافی به آنها داده و اهمیت کنترل فشارخون را به آنها یادآور می شد.</span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Background</span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Nowadays, patients' access to proficient doctors is limited due to increased demand for medical services and insufficient manpower, as well as the unbalanced distribution of specialists. On the other hand, due to the high sensitivity of blood pressure diseases and the time of care, treatment and follow-up, telecardiology can be a solution for these patients to be considered with the aim of improving access and medical services.</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b> </b><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Methods</span></span></b><b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"> In this study, software was designed to monitor patients' blood pressure at home. Patients were divided into two groups: clients of public centers and clients of private office. Then, to evaluate the cooperation of patients with this program and monitor blood pressure, and also to remind patients to send blood pressure measurements, the patients were asked to install the application and finally a comparison was made between the two groups.</span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Results</span></span></b><b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Among the 105 patients who installed the app, only 24 contributed, including 9 from the hospital and 15 from the private office. Patients did not cooperate for the following reasons: lack of blood pressure monitor, inability to use the application, lack of a person to help cooperate, and low level of knowledge. Survey of patients' satisfaction showed that the doctor's contact with them caused a sense of security in the patients studied.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">Conclusion</span></span></b><b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%">The results of the study showed more cooperation of private patients than public hospital patients. The findings also showed that following up of the patients gives them a sense of security and adequate care and reminds them of the importance of controlling blood pressure.</span></span></span></span></span><br>
تله کاردیولوژی, تله مدیسین, فشار خون بالا, پیگیری بیماران.
260
265
http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2682&slc_lang=fa&sid=1
سروناز
حبیبی
10031947532846006759
10031947532846006759
Yes
مرکز تحقیقات مراقبت های پزشکی از راه دور، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی
لیدا
فدایی زاده
10031947532846006760
10031947532846006760
No
مرکز تحقیقات مراقبت های پزشکی از راه دور، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی
بابک
شریف کاشانی
10031947532846006761
10031947532846006761
No
مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات ، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی
محمد جعفر
طاهری
10031947532846006762
10031947532846006762
No
مرکر تحقیقات مراقبت های پزشکی از راه دور، پژوهشکده سل و بیماری های ریوی