journal of medical council of islamic republic of iran
مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
jmciri
Medical Sciences
http://jmciri.ir
1
admin
1562-1073
0
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
11
1
gregorian
2022
2
1
39
4
online
1
fulltext
fa
نقش کنترل پاندمی کووید 19 در الگوی بازاریابی گردشگری درمانی، سازمان تامین اجتماعی
The role of Covid-19 pandemic control to medical tourism marketing model in the social security organization
عمومى
General
پژوهشي
Research
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">زمینه:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> بیماری کووید 19، بحرانی است که اخیراً نه تنها سلامتی انسان را در معرض خطر قرار داده بلکه آسیب</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">های فراوانی در زمینه گردشگری ایجاد کرده است. گردشگری درمانی به عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح است. ایران با استفاده از توانمندی های خود در گردشگری درمانی می</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">تواند به درآمدهای ارزی خود بیفزاید. در این تحقیق عوامل و شاخص</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">های موثر کنترل پاندمی کووید 19، در الگوی بازاریابی گردشگری درمانی در سازمان تامین اجتماعی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">روش کار:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> این تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. همچنین تحقیق از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیخته اکتشافی است. در رویکرد کیفی با استفاده از تکنیک دلفی با مرور متون معتبر و استفاده از نظرات 17 نفر از اعضاء پانل خبرگان و در رویکرد کمی با جامعه آماری 422 نفر، پرسشنامه تکمیل و به منظور تایید و برازش عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">یافته</span></b><b><span calibri="" dir="LTR" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">ها:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> براساس این تحقیق، عامل کنترل پاندمی بیماری</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">کووید 19 بر بازاریابی گردشگری درمانی سازمان تامین اجتماعی تاثیر دارد و این عامل با پنج مولفه (به ترتیب بیشترین بار عاملی)؛ محدودیت</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">های ناشی از بیماری، درمان و واکسیناسیون همگانی، تعداد مبتلایان و مرگ</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">و میر، رعایت شیوه</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">نامه</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">ها و پروتکل</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">های بهداشتی و بروز همه</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">گیری بیماری کووید 19 شناسایی شده است. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12.5pt"><span style="line-height:16.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">نتیجه</span></b><b><span calibri="" dir="LTR" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">گیری:</span></b><span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt"> از طریق سیاستگذاری دولت و اجرای آن توسط سازمان های متولی گردشگری درمانی می</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">توان با متمرکز شدن روی مولفه</span> <span lang="FA" style="letter-spacing:-.1pt">های کنترل پاندمی کووید 19 باعث افزایش جذب گردشگران درمانی شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Abstract:</span></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Background:</span></span></span></b> <span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The Covid-19 disease is a crisis that has recently not only put human health at risk but also caused a lot of damage in the field of tourism. Medical tourism is one of the most profitable and competitive industries in the world. Iran can increase its foreign exchange earnings by using its capabilities in medical tourism. In this research, we aim to present the effective factors and indicators of the control of the covid-19 pandemic in the marketing model of medical tourism in the social security organization.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Method: </span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Based on the purpose, this research is of the basic, applied type of research and descriptive-survey in terms of data collection. Also, in terms of the research approach, this research is an exploratory mixed method. In a qualitative approach, using the Delphi technique, by reviewing authentic texts and using the opinions of 17 members of the expert panel, and in a quantitative approach, a questionnaire was completed with a statistical population of 422 people. the factor analysis and structural equation model was used order to confirm and fit the factors obtained from.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Results: </span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Based on this research, the control factor of the Covid-19 pandemic has an effect on the marketing of medical tourism of the Social Security Organization. and this factor with five components (in the order of the highest factor load); The limitations caused by the disease, universal treatment and vaccination, the number of patients and deaths, compliance with health guidelines and protocols, and the occurrence of the epidemic of Covid-19 have been identified.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Conclusion</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">: Through the government's policy and its implementation by organizations in charge of medical tourism, it is possible to increase the attraction of medical tourists by focusing on the control components of the Covid-19 pandemic.</span></span></span></span></span></span><br>
بیماری کووید 19, بازاریابی, گردشگری درمانی, سازمان تامین اجتماعی.
Covid-19 disease, marketing, medical tourism, social security organization
228
234
http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2687&slc_lang=fa&sid=1
بابک
حاجی کریمی
10031947532846006766
10031947532846006766
Yes
کیومرث
سمعی
10031947532846006767
10031947532846006767
No
محمد مهدی
مظفری
10031947532846006768
10031947532846006768
No