[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
   
..
:: دوره 26، شماره 4 - ( 1387 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 540-530 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت بیماران از پزشکان عمومی شهر قم و عوامل موثر بر آن (سال های 1385-1384)
چکیده:   (3834 مشاهده)
زمینه: امروزه مفهوم های متفاوتی بعنوان نشانه کیفیت ارایه خدمات بهداشتی- درمانی بکار می روند. بررسی میزان رضایتمندی بیماران، ابزار مفیدی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تعیین میزان رضایتمندی بیماران از پزشکان عمومی شهر قم و عوامل موثر بر آن که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته، می تواند بعنوان یک ابزار ارزشمند بمنظور شناسایی وضعیت فعلی کیفیت خدمات ارایه شده از دیدگاه بیماران و تنظیم راهکار های مناسب جهت ارتقا آن مورد استفاده قرار گیرد.روش کار: این تحقیق کاربردی- میدانی به روش Cross-sectional انجام شد. در این مطالعه 1200 بیمار مراجعه کننده به پزشکان عمومی شاغل در 60 مطب شهر قم در زمستان 84 و بهار 85 با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور آنالیز داده ها ضریب همبستگی اسپیرمن و تست های Kruskal-Wallis و مقایسه های چند گانه مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: با انجام محاسبات میانه درصد رضایتمندی %88 بدست آمد. بیشترین میزان رضایتمندی در محور ویژگی های مربوط به پزشک، از میزان توجه به صحبت های بیمار و طرز برخورد پزشک و بیشترین میزان نارضایتی از زمان اختصاص یافته برای ویزیت بود. بین میزان رضایتمندی و سن، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل و قومیت بیمار، همچنین سن، جنس و سابقه کار پزشک و نوع مطب و ساعات و روز های فعالیت آن رابطه معناداری یافت شد.نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان رضایت واقعی کمتر از میزان بدست آمده می باشد، با اختصاص مدت زمان بیشتر برای ویزیت، داشتن امکانات رفاهی بیشتر در مطب و نیز نظارت دقیقتر بر ویژگی های منشی می توان این میزان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، بیمار، پزشک عمومی، مطب
متن کامل [PDF 324 kb]   (1408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رضایت بیماران از پزشکان عمومی شهر قم و عوامل موثر بر آن (سال های 1385-1384). مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1387; 26 (4) :530-540

URL: http://jmciri.ir/article-1-1287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4624