[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
   
..
:: دوره 35، شماره 1 - ( 1396 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 19-9 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی کیفیت خدمات بیمارستان‌های شهر تهران با استفاده از مدل HEALTHQUAL
مبین سخنور ، دکتر علی محمد مصدق راد
قطب علمی و آموزشــی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (5380 مشاهده)
 
مقدمه و هدف: کیفیت خدمات بیمارستانی منجر به افزایش اثربخشی خدمات درمانی و رضایت بیماران میشود. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت خدمات بیمارستانهای شهر تهران در سال 1393 انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی و مقطعی در 18 بیمارستان (آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی) شهر تهران انجام شد. ادراک و انتظار 707 بیمار بستری از کیفیت خدمات این بیمارستانها با استفاده از پرسشنامه هلسکوال مصدق راد در 4 بعد محیط، تعاملات انسانی، اثربخشی و کارایی ارزشیابی شد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS و بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین امتیاز انتظار و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانهای شهر تهران به ترتیب برابر با 0/21±4/14 و 0/28±3/56 از 5 امتیاز بوده است. بیشترین میانگین انتظار و ادراک از کیفیت مربوط به بعد اثربخشی خدمات بیمارستان بوده است. کیفیت خدمات در بیمارستانهای مورد مطالعه دارای شکاف منفی به میزان (0/57-) بود. این میزان برای بیمارستانهای دولتی دانشگاهی (0/58-)، بیمارستانهای تأمین اجتماعی (0/59-) و برای بیمارستانهای خصوصی (0/54-) محاسبه شد.
نتیجه گیری: کیفیت خدمات بیمارستانهای مورد مطالعه کمتر از حد انتظار بیماران بوده است. بنابراین، مدیران بیمارستانها باید با آگاهی از انتظارات بیماران و حوزههای نارضایتی آنها و استفاده از استراتژی مدیریت کیفیت برای بهبود کیفیت خدمات بیمارستانهای خود اقدام کنند.
 
واژه‌های کلیدی: بیمارستان، بیماران، کیفیت خدمات، مدل هلس کوال، تهران
متن کامل [PDF 485 kb]   (3883 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sokhanvar M, Mosadeghrad A M. An evaluation of quality of services in Tehran Hospitals using the HEALTHQUAL model. jmciri 2017; 35 (1) :9-19
URL: http://jmciri.ir/article-1-2692-fa.html

سخنور مبین، مصدق راد دکتر علی محمد. ارزشیابی کیفیت خدمات بیمارستان‌های شهر تهران با استفاده از مدل HEALTHQUAL. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1396; 35 (1) :9-19

URL: http://jmciri.ir/article-1-2692-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4624