ارزشیابی کیفیت خدمات بیمارستانهای شهر تهران با استفاده از مدل HEALTHQUAL
|
مبین سخنور ، دکتر علی محمد مصدق راد  |
قطب علمی و آموزشــی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز |
|
چکیده: (5380 مشاهده) |
مقدمه و هدف: کیفیت خدمات بیمارستانی منجر به افزایش اثربخشی خدمات درمانی و رضایت بیماران میشود. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت خدمات بیمارستانهای شهر تهران در سال 1393 انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی و مقطعی در 18 بیمارستان (آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی) شهر تهران انجام شد. ادراک و انتظار 707 بیمار بستری از کیفیت خدمات این بیمارستانها با استفاده از پرسشنامه هلسکوال مصدق راد در 4 بعد محیط، تعاملات انسانی، اثربخشی و کارایی ارزشیابی شد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS و بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین امتیاز انتظار و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانهای شهر تهران به ترتیب برابر با 0/21±4/14 و 0/28±3/56 از 5 امتیاز بوده است. بیشترین میانگین انتظار و ادراک از کیفیت مربوط به بعد اثربخشی خدمات بیمارستان بوده است. کیفیت خدمات در بیمارستانهای مورد مطالعه دارای شکاف منفی به میزان (0/57-) بود. این میزان برای بیمارستانهای دولتی دانشگاهی (0/58-)، بیمارستانهای تأمین اجتماعی (0/59-) و برای بیمارستانهای خصوصی (0/54-) محاسبه شد.
نتیجه گیری: کیفیت خدمات بیمارستانهای مورد مطالعه کمتر از حد انتظار بیماران بوده است. بنابراین، مدیران بیمارستانها باید با آگاهی از انتظارات بیماران و حوزههای نارضایتی آنها و استفاده از استراتژی مدیریت کیفیت برای بهبود کیفیت خدمات بیمارستانهای خود اقدام کنند.
|
|
واژههای کلیدی: بیمارستان، بیماران، کیفیت خدمات، مدل هلس کوال، تهران |
|
متن کامل [PDF 485 kb]
(3883 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|