گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (2609 مشاهده)
زمینه: فضای مجازی ابعاد زیادی از زندگی انسانها را پوشش میدهد و این گرایش به فضای مجازی میتواند تحت تاثیر ابعاد شناختی و هیجانی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکههای مجازی در دانش آموزان تیزهوش بود.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در مقطع یازدهم رشته تجربی در سال تحصیلی 1399-1398، در شهر گرگان بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه شبکههای مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران (2010) و پرسشنامه فراشناخت حالتی اونیل و عابدی (1996) ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات رگرسیونی با نرم افزار SPSS نسخه 18 و Amos نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین حالات فراشناختی و پردازش هیجانی با گرایش به شبکه های مجازی رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 330/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط حالات فراشناختی و پردازش هیجانی مورد تبیین قرار گرفت. پردازش هیجانی در رابطهی بین حالات فراشناختی با گرایش به شبکههای مجازی نقش واسطهای دارا بود.
نتیجهگیری: تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم حالات فراشناختی و غیرمستقیم پردازش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى