دوره 37، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 37 شماره 4 صفحات 230-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کمیتهی پژوهشهای دانشجویی، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2648 مشاهده)
زمینه: شکایات دندانپزشکی روند رو به افزایش در دنیا داشته است. این شکایات منجر به افزایش استرس دندانپزشکان و تحمیل بار مالی و زمانی برای جامعه شده است. از این رو بررسی دقیق شکایات میتواند به عنوان راهنمایی در جهت بهبود آموزشهای دانشگاهی و افزایش آگاهی فارغالتحصیلان دندانپزشکی موثر باشد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی -توصیفی، 359 پرونده درمان دندانپزشکی موجود در بایگانی نظام پزشکی استان اصفهان در بازه سالهای 1390 تا 1395 مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مورد نیاز استخراج گردید. دادهها در دو فایل SPSS مجزا (یکی بر اساس پروندهها و یکی بر اساس دندانها) وارد شدند و مورد بررسی توصیفی قرار گرفتند.
یافته‏ها: یک روند کلی افزایش در میزان شکایات از سال 1390 تا 1395 مشاهده گردید. بیشترین درمانهایی که مورد شکایت قرار گرفته بودند به ترتیب اندودنتیکس (9/35%)، پروتز (5/31%) و جراحی (6/20%) بودند. دندانپزشکان عمومی (7/89 %)، بیماران مونث (8/58%) و دندانهای خلفی (2/72%) اکثر شکایات را به خود اختصاص دادند. دندانپزشکان مذکر (84%) بیشتر از دندانپزشکان مونث (16%) در پروندهها حضور داشتند. 9/32% از شکایات در ارتباط با درمان در مطب و 6/39% در ارتباط با درمان در کلینیک بودند.
نتیجه‏گیری: شکایات دندانپزشکی روند صعودی داشتهاند و شایع ترین درمانهای مورد شکایت به ترتیب مربوط به اندودنتیکس، پروتز و جراحی بودند.
واژه‌های کلیدی: شکایت، دندانپزشکی، نظام پزشکی، قانون، خطا
متن کامل [PDF 226 kb]   (825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.