کمیتهی پژوهشهای دانشجویی، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2648 مشاهده)
زمینه: شکایات دندانپزشکی روند رو به افزایش در دنیا داشته است. این شکایات منجر به افزایش استرس دندانپزشکان و تحمیل بار مالی و زمانی برای جامعه شده است. از این رو بررسی دقیق شکایات میتواند به عنوان راهنمایی در جهت بهبود آموزشهای دانشگاهی و افزایش آگاهی فارغالتحصیلان دندانپزشکی موثر باشد.
روش کار: در این مطالعه مقطعی -توصیفی، 359 پرونده درمان دندانپزشکی موجود در بایگانی نظام پزشکی استان اصفهان در بازه سالهای 1390 تا 1395 مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مورد نیاز استخراج گردید. دادهها در دو فایل SPSS مجزا (یکی بر اساس پروندهها و یکی بر اساس دندانها) وارد شدند و مورد بررسی توصیفی قرار گرفتند.
یافتهها: یک روند کلی افزایش در میزان شکایات از سال 1390 تا 1395 مشاهده گردید. بیشترین درمانهایی که مورد شکایت قرار گرفته بودند به ترتیب اندودنتیکس (9/35%)، پروتز (5/31%) و جراحی (6/20%) بودند. دندانپزشکان عمومی (7/89 %)، بیماران مونث (8/58%) و دندانهای خلفی (2/72%) اکثر شکایات را به خود اختصاص دادند. دندانپزشکان مذکر (84%) بیشتر از دندانپزشکان مونث (16%) در پروندهها حضور داشتند. 9/32% از شکایات در ارتباط با درمان در مطب و 6/39% در ارتباط با درمان در کلینیک بودند.
نتیجهگیری: شکایات دندانپزشکی روند صعودی داشتهاند و شایع ترین درمانهای مورد شکایت به ترتیب مربوط به اندودنتیکس، پروتز و جراحی بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى