RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Behavioral Activation (BA) on Psychological Well-being and Psychological Flexibility in Female Students JF - jmciri YR - 2018 JO - jmciri VO - 36 IS - 4 UR - http://jmciri.ir/article-1-2868-fa.html SP - 233 EP - 240 K1 - Behavioral activation K1 - Approach K1 - Psychological well-being K1 - Psychological K1 - Flexibility K1 - Students AB - مقدمه: در هر جامعه‌ای دانش‌آموزان، به عنوان منابع انسانی با ارزش، چنانچه تحت شرایط و تعلیمات صحیح قرار بگیرند می‌توانند در راه رسیدن به برنامه‌ها و افق‌های بلند آینده‌ی جوامع، گام‌های مؤثری بردارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری بر انعطاف‌پذیری و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر بود. روش کار: در یک طرح آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل، تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر تهران به شکل نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه درمان فعال‌سازی رفتاری (15 نفر) و گروه کنترل ( 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه درمان هفتگی فعال‌سازی رفتاری را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، و پرسشنامه انعطاف‌پذیری روانشناختی بوند- ویرایش دوم، بودند، که در دو مرحله قبل از مداخله، و پایان مداخله تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درمان فعال‌سازی رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و انعطاف‌پذیری روانشناختی بصورت معناداری (838/7 = F و 05/0 >P) در مقایسه با گروه کنترل مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که درمان فعال‌سازی رفتاری می‌تواند برای سلامت روان و ارتقا سطح کیفیت زندگی و تحصیلی دانش‌آموزان، مفید و موثر باشد و جهت استفاده در مدارس و مراکز مشاوره دانش‌آموزی گزینه پیشنهادی مناسبی در نظر گرفته شود. LA eng UL http://jmciri.ir/article-1-2868-fa.html M3 ER -