Journal of medical council of iran
دوره 19، شماره 3 - ( 1380 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 209-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بررسی همه گیری شناختی اختلال بینایی در ایران. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1380; 19 (3) :203-209

URL: http://jmciri.ir/article-1-1149-fa.html


چکیده:   (4298 مشاهده)
این نوشتار حاصل مطالعه اختلال بینایی بر اساس اظهار فرد یا والدین او در نمونه ای به حجم 59678 نفر(1000/1 جمعیت کشور) و اندازه گیری حدت و میدان بینایی در 3/1 جمعیت 5 سال به بالای جامعه نمونه می باشد، که در سال 1372 به اجرا درآمد.اطلاعات مورد استفاده مربوط به طرح جامع " سطح نیازهای جامعه به خدمات بهزیستی" است که در سطح کل کشور توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری اداره کل بهزیستی استانها به روش نمونه گیری خوشه ای (خوشه های 15 خانواری) جمع آوری شده است.بر اساس نتایج بدست آمده 32.3 درصد جمعیت کشور حداقل در یک چشم و 23.1 درصد آنان بطور همزمان در دو چشم دارای حدّت بینایی 30/20 یا کمتر از آن می باشند. برآورد شیوع نسبی اختلال بینایی (حدت بینایی 30/20 یا کمتر در هر دو چشم) در استانهای مختلف بر مبنای استان تهران حاکی است که از نظر آماری (P<0.05) این شیوع در هفت استان بیشتر و در ده استان کمتر از تهران می باشد. شیوع اختلال بر اساس میدان بینایی در سطح کشور (توام دو چشم) 6.3 درصد است. برآورد شیوع نسبی این اختلال بر مبنای استان تهران نشان می دهد که این شیوع در 9 استان بطور معنی دار (P<0.05) بیشتر و در یک استان کمتر از شیوع آن در استان تهران است. شیوع نابینایی بر اساس میدان بینایی (حداقل در یک چشم) 9.1 درصد است.تفاوت در اختلالات بینایی می تواند ناشی از الگوهای متفاوت همه گیری شناختی، میزان و کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده در استانها باشد. با افزایش سن، اختلال بینایی هم بر اساس حدت و هم بر اساس میدان بینایی افزایش می یابد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.