- و هدف: ارتقای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، به دلیل نقش کلیدی دستیاران و دانش آموختگان این رشته ها ، همواره یکی از دغدغه های اصلی سیاست گزاران آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف بهره مندی از دانش ضمنی خبرگان در تعیین چالش ها و ارائه راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی صورت پذیرفت
- کار: در این پژوهش کاربردی- کیفی به صورت هدفمند 7 نفر از تصمیم گیران اصلی آموزش پزشکی جهت شرکت در نشست خبرگان انتخاب شدند .بدین منظور یک جلسه پانل به مدت 120 دقیقه در اردیبهشت سال 1394 تشکیل و داده ها به روش چارچوبی- محتوایی تحلیل شد.
- ها : چالش ها و راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی کشور در چارچوب 3 وظیفه تولیتی نظام آموزش عالی پزشکی و 10 موضوع اصلی به همراه مفاهیم فرعی شامل 34 چالش فرعی و 43 راهکار پیشنهادی خبرگان تعریف گردید.
10 دورن مایه اصلی شامل رسالت برنامه، کریکولوم ها، مدیریت سیستماتیک برنامه ها ، دستیاران ، اساتید ، ارزشیابی برنامه ها ، منابع و زیر ساختها ، گسترش برنامه ها ،توسعه حضور در عرصه های بین الملل ،مشارکت بین بخشی ؛ شناسایی شد ، که در قالب ؛ سیاستگذاری کلان ،حاکمیت دورن بخشی ،رهبری بین بخشی ، طبقه بندی گردید.
- گیری:
- مطالعه ، راهکارهای مناسب ارتقای کیفیت آموزش عالی پزشکی در پاسخ به تقاضای جامعه و نظام سلامت، پیشنهادشد. در این راستا اصلاح در کریکولوم ها ، نظام ملی پذیرش دستیاران ؛ نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها ؛ توجه به تقویت زیر ساخت ها ؛ تمرکز زدایی در توسعه آموزش ؛ پذیرش دانشجویان خارجی ؛ تعامل مستمر با بخش های تحقیقاتی بالینی ، از جمله زمینه های اولویت دار و راهکارهای بالقوه ای است که شایسته است توسط برنامه ریزان آموزشی در نظر گرفته شود.
- کلیدی: آموزش عالی پزشکی ، برنامه های آموزشی تخصصی ، برنامه های فوق تخصصی ؛ ارتقاء کیفیت آموزش ، توسعه آموزش ، چالش ها، راهکار ها ،