زمینه: قطبهای علمی گروه علوم پزشکی همواره در پی دستیابی به آخرین یافتههای علمی و افزایش مشارکت در گسترش مرزهای دانش و اعتلای موقعیت علمی کشور در سطح منطقه و بینالملل، تربیت نیروی انسانی نخبه و پژوهشگر، ظرفیتسازی و مشارکت در توسعه همکاریهای علمی مؤثر بینالمللی بودهاند. در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1379 طبق مفاد برنامه سوم توسعه، 18 نهاد علمی دانشگاهی تحت عنوان قطب علمی و با تنوع حیطه عملکردی در زمینههای آموزش، پژوهش و ارائهی خدمت سلامت به ساختار آموزش عالی کشور در گروه علوم پزشکی پیوستند و در حال حاضر 50 قطب علمی در گروه علوم پزشکی و با نظارت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول فعالیت میباشند. بدون تردید، ارزیابی عملکرد این مراکز، از تکالیف مدیریت ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و نتایج آن به درک بهتر و شناخت هر چه بیشتر فعالیت این مراکز میانجامد. فرایند ارزشیابی، سبب میشود ذینفعان به میزان ارتقاء و استقرار کیفیت در فعالیتهای علمی تحقق یافته، به سطح آگاهی خود افزوده و از بازخوردهای آن برای برنامهریزی پویا و توسعه فعالیتهای دانشی بهرهمند گردند. به عبارتی دیگر، ارزشیابی، فرایندی است که از جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر نظاممند دادهها برخوردار میباشد و در جهت تصمیمگیری خاص به کار برده میشود. در راستای چنین تکلیفی، دبیرخانه شورای عالی قطبهای علمی مستقر در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت متبوع در سال 1393 سومین دوره ارزشیابی قطبها را طبق مفاد اساسنامه قطبهای علمی گروه علوم پزشکی (10) در دستور کار خود قرار داد و در بازهی زمانی 7 ماهه (1/8/1393 الی 1/3/1394) به اتمام رساند. این مقاله به منظور ارائهی چگونگی طراحی ابزار و نیز محتوای ارزشیابی قطبها بر مبنای شاخص های 3 محور: «دروندادی»، «فرآیندی» و «بروندادی» در عرصههای آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، و نیز ارائهی خدمت سلامت تدوین شده است.
واژگان کلیدی: قطب علمی، ارزشیابی، رتبهبندی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |