[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 35 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر استقـرار استـاندارد بخش بیمـاران بین الملل بر کیفیت خدمات درمانی بیمارستان افشار یزد
چکیده:   (58 مشاهده)
چکیده
زمینه: گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه های مهم صنعت گردشگری است و به دلیل درآمد بالا در مقابل هزینه های پایین آن، بسیاری از کشورها به دنبال به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن می باشند. از آنجا که ارتقاء سطح کیفیت خدمات ، عامل کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی بشمار می رود، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایه ی خدمات باکیفیت را تضمین نماید این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استقرار استاندارد IPD[1] بر کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان افشار یزد انجام گرفت.
روش کار: مطالعه به روش تحلیلی-  توصیفی و به صورت مقطعی انجام شد. نتایج تحقیق با یافته های وضعیت قبل از اجرای استاندارد بیماران بین الملل مقایسه گردید. در این راستا سال 94 به عنوان قبل از استقرار این استاندارد و سال 96 بعنوان بعد از اجرای استاندارد بیماران بین الملل در نظر گرفته شد.محیط پژوهش تمامی بخش های درمانی - تشخیصی بیمارستان افشار یزد بود که بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند.گردآوری داده های مربوط به کیفیت با استفاده از چک لیست نسل دوم اعتبار بخشی به صورت میدانی و به روش مصاحبه با کارکنان و بررسی مستندات موجود جمع آوری گردید. داده ها با استفاده ازنسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: استقرار استاندارد IPD بر کیفیت خدمات درمانی در اکثریت بخش ها به جز بخش های رادیولوژی، مدیریت داروئی، آزمایشگاه، بهداشت محیط و فیزیوتراپی تاثیر داشت که بیشترین تاثیر مربوط به بخش های آنژیوگرافی(001/0= P)، اتاق عمل قلب (01/0=P) و کنترل عفونت (002/0=P) بود.
نتیجه گیری: از مجموعه حیطه هایی که برای سنجش کیفیت خدمات سلامت استفاده شد (شرایط احراز نیروی انسانی، ارزیابی و مراقبت مستمر از بیمار، خط مشیها و روشها، ایمنی بیمار و امکانات و تجهیزات)، حیطه بکارگیری نیروی انسانی متخصص و با تجربه و همچنین بکارگیری امکانات و تجهیزات در ارتقاءکیفیت بخش های مختلف بیمارستان، بیشترین تاثیر را داشت.
واژگان کلیدی : کیفیت خدمات درمانی، استاندارد، توریسم پزشکی
 
[1]. International patients department
 
متن کامل [PDF 492 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of Standard Deployment of “International Patients Department” on the Quality of Health Care Provided in Afshar Hospital, Yazd . مجله علمی. 2017; 35 (4)
URL: http://jmciri.ir/article-1-2807-fa.html

تاثیر استقـرار استـاندارد بخش بیمـاران بین الملل بر کیفیت خدمات درمانی بیمارستان افشار یزد. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1396; 35 (4)

URL: http://jmciri.ir/article-1-2807-fa.html



دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790