[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 2 - ( تابستان 97 1397 ) ::
جلد 36 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی
چکیده:   (88 مشاهده)
زمینه: د‌‌انشآموزان تیزهوش به عنوان سرمایههای مهم انسانی د‌‌ر دنیا شناخته میشوند. بررسی عوامل مؤثر بر سبک تفکر این افراد بسیار مهم است. براین اساس پژوهش حاضر با هد‌‌ف تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکرد‌‌های نوروسایکولوژیک د‌‌ر پیشبینی تفکرانتقادی د‌‌انشآموزان تیز هوش صورت گرفته است.
روشکار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه د‌‌انشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم مد‌‌ارس تیزهوش شهرستان رشت د‌‌ر سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از بین آنان به روش نمونهگیری د‌‌رد‌‌سترس تعد‌‌اد 120 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خلاقیت هیجانی، آزمون ویسکانسین، مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان و پرسشنامه تفکر انتقادی استفاده شد. د‌‌ادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل یافتهها نشان د‌‌اد که بین خلاقیت هیجانی (و مؤلفههای آن) و عملکردهای نوروسایکولوژیک (عملکرد د‌‌ر آزمون ویسکانسین، واژگان و فراخنای ارقام) با تفکر انتقادی د‌‌ر د‌‌انشآموزان تیز هوش رابطه مثبت و معناد‌‌اری وجود د‌‌اشت (01/0> P). نتایج رگرسیون چندگانه نشان د‌‌اد که خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک 37 د‌‌رصد توانایی پیشبینی واریانس تفکر انتقادی د‌‌انشآموزان تیزهوش را د‌‌ارند.
نتیجهگیری: نتایج حاصله بر لزوم ارائه برنامههای آموزشی مبتنی بر خلاقیت هیجانی و کارکردهای نورسایکولوژیک به منظور افزایش تفکر انتقادی تأکید د‌‌ارند.
متن کامل [PDF 267 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Determining the Role of Emotional Creativity and Neuropsychological Functions in Prediction of Critical Thinking in Gifted Students. مجله علمی. 2019; 36 (2)
URL: http://jmciri.ir/article-1-2841-fa.html

تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک در پیشبینی تفکرانتقادی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1397; 36 (2)

URL: http://jmciri.ir/article-1-2841-fa.html



دوره 36، شماره 2 - ( تابستان 97 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855