Mahmoodi M, Ghamarpour F, Masoudi Asl I. The Effect of Health Transform Plan on Satisfaction of Waiting Time and Continuation of Receiving Maternal Health Services in Clients of Community Health Centers of Iran University of Medical Sciences. jmciri 2018; 36 (3) :160-167
URL:
http://jmciri.ir/article-1-2853-fa.html
محمودی محمود، قمرپور فاطمه، مسعودی اصل ایروان. تاثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت بر میزان رضایت از زمان انتظار و استمرار مراجعات خدمات در مراکز سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1397; 36 (3) :160-167
URL: http://jmciri.ir/article-1-2853-fa.html
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (3236 مشاهده)
مقدمه: مراقبت باروری پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از آن نقش بسیار مهمی در تشخیص زودرس و درمان به موقع و موثر عوارض بارداری و پس از زایمان دارد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت بر رضایت از زمان انتظار و استمرار مراجعات خدمات در مراکز سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396 انجام گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت مورد - شاهدی صورت گرفت. محیط پژوهش، مراکز سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که بصورت تصادفی انتخاب شدند. 126 نفر از زنان که هم قبل از طرح و هم بعد از طرح به این مراکز مراجعه داشته اند به عنوان نمونه وارد پژوهش شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به صورت آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون آماری ویلکاکسون، مک نمار و تست فیشرانجام گرفت.
یافتهها: از مجموع 126 زن شرکت کننده در پژوهش، از نظر شغل، 4/63 درصد مراجعین خانه دار یا بیکار و بیشترین مراجعین مربوط به گروه سنی کمتر از 35 سال بودند. در استمرار مراجعه، نسبت دریافت کنندگان خدمت را بدست آورده و سپس نسبتها در دو مرحله قبل و بعد از طرح تحول مقایسه شدند که طبق نتایج بدست آمده، میزان استمرار مراجعه مادران پس از طرح تحول بیشتر از قبل طرح تحول بدست آمد(05/0>P). میزان رضایت مادران از مدت انتظار برای دریافت خدمات سلامت قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند(05/0>P). میانگین نمره رضایت مادران قبل و بعد از طرح تحول به ترتیب 72/2 و 56/3 محاسبه شد. میانگین نمره رضایت بعد از تحول بیشتر از قبل تحول بود.
نتیجه گیری: استمرار مراجعه و میزان رضایت از زمان انتظار دریافت خدمات پس از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت افزایش یافته است. بهرهمندی از خدمات مادران باردار میتواند شاخصهای سلامت مادران و نوزادان را ارتقا داده تا مادران هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به مراقبت سلامت بیشتر و بهتری دسترسی داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى