[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 38، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 141-148 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت سلامت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی
نویسنده مسئول دکتر امیراشکان نصیرپور، حسن آذر پورماسوله، دکتر کامران حاجی نبی، دکتر محمود محمودی مجدآبادی
گـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی و درمانـی، واحـد علـوم و تحقیقـات، دانشـگاه آزاد اسلامی، تهـران، ایـران
چکیده:   (205 مشاهده)
زمینه: سازمان تامین اجتماعی با بیش از 40 میلیون بیمه شده در بخش درمان خود به تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمت ارائه مینماید. این حجم از خدمات نیازمند برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، استخدام نیرو و بودجه ریزی مناسب و به هنگام است. سلامت الکترونیک در جهان حاضر ابزار مناسبی برای کمک به مدیریت سازمان تامین اجتماعی در تحقق سریع، دقیق و به هنگام این وظایف اصلی مدیریت است.
این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت سلامت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. براساس نتایج مطالعه پژوهشها و مستندات داخلی و خارجی و مطالعه تطبیقی سلامت الکترونیک در کشورهای منتخب شامل ترکیه، هندوستان، انگلستان، استونی، سوئد، و پاکستان، یک مدل مفهومی طراحی و پرسشنامه ای تهیه شد که پس از محاسبه روائی و پایائی و انجام اصلاحات مورد نیاز، پرسشنامه توسط 557 نفر از مدیران درمان و کارشناسان ستادی مدیریت های درمان، همچنین روسای مراکز درمانی بیمارستانی و سرپائی و مدیران بیمارستانهای تامین اجتماعی و روسا و کارشناسان دفاتر اسناد پزشکی سراسر کشور تکمیل گردید. سپس به منظور تائید و برازش عوامل به دست آمده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تائیدی استفاده شد.
یافتهها: شاخص های برازش مدل از جمله ارزیابی کایزر-مایر-الکین و آزمون بارتلت نشان دهنده مناسب و کافی بودن تعداد نمونه و وجود همبستگی بین آیتمهای پرسشنامه (22 ایتم) بود. بر اساس نتیجه بعد از اجرای چرخش واریماکس، 5 عاملی که دارای مقادیر ویژه بیشتر از یک بودند انتخاب شدند که  این نشان میداد آیتمهای این ابزار در تحلیل بر روی این 5 عامل بار شدهاند. عامل اول به تنهایی حدود 23درصد، عامل دوم 15درصد، عامل سوم 14درصد، عامل چهارم حدود 11 درصد و عامل پنجم حدود 9 درصد واریانس کل را تبیین کرده و در کل 5 عامل مشخص شده 57/72% کل  واریانس نمونه را تبیین میکنند. شاخص های، تطبیقی مقایسهای و شاخص تاکر- لوییس در بازه بزرگتر از 9/0 مورد قبول هستند. شاخصهای ریشه میانگین مربعات خطای تقریب و باقیمانده ریشه مربع استاندارد کمتر از 80/0 باید باشد. که در مدل 5 این شرایط برقرار است. البته مقدار SRMR در حد 9 هزارم از 8 صدم بیشتر است. همچنین مدلی با مقدار کمتر شاخص آکائیکه Akaike  مدل مناسبتری است که مدل با پنج عامل شاخص اکائیکه کمتری داشت. در کل با توجه به نتایج، مدل با 5 عامل مناسب ترین مدل است. این مدل شامل 20 آیتم از 22 آیتم میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه و بررسی عاملها و ارتباط آنها با آیتمها؛ 20 آیتم از بین آیتمها با عامل های مربوط رابطه معنیداری، دارد. در نیتجه مدل به دست آمده قابلیت اجرا در سازمان تامین اجتماعی را خواهد داشت. در صورت اجرای این مدل، مطالعات آینده برای ارزیابی و پایش به منظور بهبود مدل ضروری خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: سازمان تامین اجتماعی، سلامت الکترونیک، مدیریت
متن کامل [PDF 422 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modeling of Electronic Health Management for Islamic Republic of Iran Social Security Organization. مجله علمی. 2021; 38 (3) :141-148
URL: http://jmciri.ir/article-1-3025-fa.html

نصیرپور دکتر امیراشکان، آذر پورماسوله حسن، حاجی نبی دکتر کامران، محمودی مجدآبادی دکتر محمود. طراحی الگوی مدیریت سلامت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1399; 38 (3) :141-148

URL: http://jmciri.ir/article-1-3025-fa.html



دوره 38، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4284