 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Fathian Z,  Vakili S,  Mollanorozy K,  Arabzadeh M. The Effectiveness of Sensori-motor Plays and Neurofeedback on the Attention of Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder.  jmciri 2024; 42 (2) :25-37
URL: 
http://jmciri.ir/article-1-3247-fa.html   
                    
                    فتحیان زینب،  وکیلی سمیرا،  ملانوروزی کیوان،  عرب زاده مهدی. مقایسه اثربخشی بازیهای حسی - حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی.  مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران. 1403; 42 (2) :25-37
URL: http://jmciri.ir/article-1-3247-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (1600 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده
زمینه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازیهای حسی_حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان دارای نقص توجه و بیشفعالی شکل گرفت. مطالعات پیشین عواملی چون سبک دلبستگی، ذهن آگاهی، ویژگیهای شخصیتی و عوامل خانوادگی را موثر می دانستند و معتقد بودند که افراد دارای بیماری بیشفعالی در خود تنظیمی هیجانی یعنی مدیریت و کنترل در این حیطه، نقصان دارند. به همین سبب بررسی در مشکلات این گروه و با تمرکز به مساله توجه و تمرکز، امری مهم و نیازمند توجه است. 
روش کار: این پژوهش به روش مطالعه نیمه تجربی انجام گردید و آزمودنی ها به شیوه در دسترس از تمامی کودکان 8 تا 12 سال تهرانی مبتلا به بیشفعالی انتخاب و بصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. 40 نفر آزمودنی در سه گروه بازیهای حسی-حرکتی، نوروفیدبک، گروه ترکیبی و یک گروه کنترل قرار گرفتند و پیش و پس از مداخلات برای سنجش توجه از IVA2 استفاده شد. 
یافته ها: نتایج این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس پس از رعایت پیش فرض ها مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد که میزان توجه دیداری و شنیداری در بازیهای حسی-حرکتی، نوروفیدبک و ترکیبی در گروه آزمایش و شاهد پس از حذف اثر پیش آزمون به طور معناداری با هم تفاوت دارند. این نتیجه به این معناست که با توجه به نتایج ذکر شده، مداخله بازیهای حسی-حرکتی، نوروفیدبک و ترکیبی تاثیر معنادار بر میزان توجه در ابعاد گوش بزنگی، توجه، سرعت پردازش، احتیاط، ثبات، تحمل، ادراک، پایداری و حسی-حرکتی در دو بخش دیداری و شنیداری دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های بدست آمده رویکرد ترکیبی بازیهای حسی_حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان اثر بخشی بیشتری به نسبت دو رویکرد بازیهای حسی-حرکتی و نورورفیدبک دارد و بین دو رویکرد بازیهای حسی-حرکتی و نورورفیدبک در اثر بخشی بر توجه، تفاوت معناداری وجود ندارد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي