Journal of Medical Council of Iran
دوره 43، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 43 شماره 3 صفحات 75-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AZARUNIV.REC.1403.031

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elhaei L, Soleymani M, Najari T. Comparison of Effectiveness of Executive Functions and Transcranial Direct Current Stimulation Interventions on Language Development and Decreasing Symptoms of Autism Spectrum Disorders. jmciri 2025; 43 (3) :66-75
URL: http://jmciri.ir/article-1-3387-fa.html
الهایی لیلا، سلیمانی مهران، نجاری تارا. مقایسه مداخلات مبتنی برکارکرد اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای (SCDT) بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران. 1404; 43 (3) :66-75

URL: http://jmciri.ir/article-1-3387-fa.html


آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (3 مشاهده)
چکیده
زمینه: این پژوهش با هدف مقایسه مداخلات مبتنی بر کارکرد اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای (TDCS) بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم انجام شد. مطالعات پیشین عوامل متعدد از جمله ژنتیک و عوامل محیطی را موثر میدانستند و معتقد بودند که افراد با اختلالات طیف اوتیسم در تعاملات اجتماعی نقص دارند به همین ترتیب بررسی در مشکلات این گروه با تمرکز بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم، امری مهم و نیازمند توجه است.
روش کار: این پژوهش به روش مطالعه نیمهتجربی انجام گرفت و آزمودنیها به شیوه در دسترس از تمامی کودکان 7 تا 13 ساله استان خوزستان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. 45 آزمودنی در سه گروه مداخلات مبتنی بر کارکردهای اجرایی، تحریک الکتریکی فراجمجمهای و گروه کنترل قرار گرفتند و پیش و پس از مداخلات برای سنجش رشد گفتار و زبان از آزمون رشد نیوشا و برای سنجش علائم اوتیسم از مقیاس گارز استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس پس از رعایت پیشفرضها مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد که میزان رشد زبان و گفتار در مداخله مبتنی برکارکردهای اجرایی و مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمهای در گروه آزمایش و شاهد پس از حذف اثرپیش آزمون به طور معناداری با هم تفاوت دارند. این نتیجه بدان معناست که مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر رشد زبان و گفتار و علائم اوتیسم تاثیر معناداری دارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بدست آمده مداخلات اگر به صورت ترکیبی اجرا شوند میتوانند تاثیرات معنادارتری ایجاد کنند.
متن کامل [PDF 466 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.