Ethics code: IR.AZARUNIV.REC.1403.031
Elhaei L, Soleymani M, Najari T. Comparison of Effectiveness of Executive Functions and Transcranial Direct Current Stimulation Interventions on Language Development and Decreasing Symptoms of Autism Spectrum Disorders. jmciri 2025; 43 (3) :66-75
URL:
http://jmciri.ir/article-1-3387-fa.html
الهایی لیلا، سلیمانی مهران، نجاری تارا. مقایسه مداخلات مبتنی برکارکرد اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای (SCDT) بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران. 1404; 43 (3) :66-75
URL: http://jmciri.ir/article-1-3387-fa.html
آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (3 مشاهده)
چکیده
زمینه: این پژوهش با هدف مقایسه مداخلات مبتنی بر کارکرد اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای (TDCS) بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم انجام شد. مطالعات پیشین عوامل متعدد از جمله ژنتیک و عوامل محیطی را موثر میدانستند و معتقد بودند که افراد با اختلالات طیف اوتیسم در تعاملات اجتماعی نقص دارند به همین ترتیب بررسی در مشکلات این گروه با تمرکز بر رشد گفتار و زبان و کاهش علائم، امری مهم و نیازمند توجه است.
روش کار: این پژوهش به روش مطالعه نیمهتجربی انجام گرفت و آزمودنیها به شیوه در دسترس از تمامی کودکان 7 تا 13 ساله استان خوزستان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. 45 آزمودنی در سه گروه مداخلات مبتنی بر کارکردهای اجرایی، تحریک الکتریکی فراجمجمهای و گروه کنترل قرار گرفتند و پیش و پس از مداخلات برای سنجش رشد گفتار و زبان از آزمون رشد نیوشا و برای سنجش علائم اوتیسم از مقیاس گارز استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس پس از رعایت پیشفرضها مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد که میزان رشد زبان و گفتار در مداخله مبتنی برکارکردهای اجرایی و مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمهای در گروه آزمایش و شاهد پس از حذف اثرپیش آزمون به طور معناداری با هم تفاوت دارند. این نتیجه بدان معناست که مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر رشد زبان و گفتار و علائم اوتیسم تاثیر معناداری دارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بدست آمده مداخلات اگر به صورت ترکیبی اجرا شوند میتوانند تاثیرات معنادارتری ایجاد کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی