Journal of Medical Council of Iran
دوره 43، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 43 شماره 4 صفحات 73-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1404.331


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafipoor Moghadam F, Tavakoli N, Haiat Shahi R S, Karamlo M, Noee Dehshal R, Ghoolipoor M R, et al . Studying the Components of Complaints Received from Centers Affiliated to the Treatment Supervision Department of the Iran University of Medical Sciences in 2023. jmciri 2025; 43 (4) :66-73
URL: http://jmciri.ir/article-1-3402-fa.html
نجفی پور مقدم فاطمه، توکلی نادر، حیاتشاهی ریحانه السادات، کرملو مهدی، نوعی دهشال رقیه، قلی پور محمدرضا، و همکاران.. بررسی مولفه‌های شکایات دریافتی مراکز تابعه در اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۲. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران. 1404; 43 (4) :66-73

URL: http://jmciri.ir/article-1-3402-fa.html


کارشناس مسئول اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (9 مشاهده)
چکیده
زمینه: شکایت بیان نارضایتی، قابل پیگیری و منبع ارزشمند برای رفع نواقص و بهبود فرایند ارائه خدمات مراقبتی و درمانی است. ایـنمطالعـه بـمنظـور بررسی شکایات دریافتی در سال 1402 در اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه گذشتهنگر، توصیفیتحلیلی، کیفی و کاربردی است و جامعه آماری شامل مراکز آموزشی ودرمانی، جراحی محدود، مطبها، دفاتر کار و سایرین در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. اطلاعات از شکایاتکتبی، شفاهی و تلفنی و ثبتی در اداره نظارت در سال 1402 دریافت (4066=N) و دادهها طبقهبندی و با آمار توصیفیتحلیلی و نظرخبرگان کدبندی و نتایج بصورت جدول فراوانی ارائه شده است.
یافتهها: فراوانی شکایات شامل، بیمارستانها (%32)، مطبها (%26)، مراکز غیرمجاز (%20)، درمانگاه (%8)، مراکز درمانسوءمصرف مواد (MMT) Text Box: (%4)، دندانپزشکی (%4)، مراکز جراحی محدود و سرپائی (%3)، و دفاتر و موسسات و سایر مراکز (%3) بوده ودر بررسی کیفی با نظر کارشناسان و خبرگان، کدگذاری محوری شامل مقولههای مالی (عدم استفاده از کارتخوان، هزینه مازاد و تقاضایالقائی)، نحوه درمان (روند درمان، عدم پذیرش بیمار، لغو جراحی، ارجاع به مطب خصوصی یا مرکز دیگر)، نحوه ارائه خدمات اداری (عدمارائه مستندات، پذیرش بیمه و نحوه برخورد)، امکانات رفاهی (نارضایتی از امکانات رفاهی، تهویه، هتلینگ، سرمایش و گرمایش)، خدماتویزیت (عدم ثبت نسخه الکترونیک، نارضایتی از نحوه ویزیت و نوبتدهی، نبود روانشناس)، بهداشت و کنترل عفونت (عدم رعایت موازینبهداشتی، جداسازی و کنترل عفونت)، فعالیت غیرمجاز (فعالیت مرکز و فرد فاقد صلاحیت و مجوز و نبود مجوز تبلیغات)، حریم خصوصی،طرح انطباق و موازین شرعی (عدم رعایت موازین طرح انطباق و حریم خصوصی و پوشش حرفهای) و دارو و تجهیزات (فروش دارو، نقصامکانات و تجهیزات، ارجاع برای دارو و تجهیزات و عدم تحویل دارو) مشخص گردید.
نتیجهگیری: ضروری است اقدامات موثری در راستای ارتقاء نظارت بر چگونگی فعالیت مراکز از نظر داشتن مجوز، صلاحیت حرفهای،نحوه ارائه خدمات مراقبتی و درمانی ایمن و خدمات ویزیت در راستای بهبود رضایتمندی و تکریم مراجعین صورت گیرد.
متن کامل [PDF 433 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیاست گذاری سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.