Journal of medical council of iran
دوره 34، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Promoting Post Graduate Medical Education in Iran: Challenges & Solutions; a Qualitative study. jmciri 2016; 34 (1)
URL: http://jmciri.ir/article-1-2006-fa.html
ارتقای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی ایران. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1395; 34 (1)

URL: http://jmciri.ir/article-1-2006-fa.html


چکیده:   (3817 مشاهده)
  • و هدف:  ارتقای آموزش  پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، به دلیل نقش کلیدی  دستیاران و دانش آموختگان این رشته ها ، همواره یکی  از دغدغه های اصلی سیاست گزاران آموزش پزشکی است. این پژوهش  با هدف  بهره مندی از دانش ضمنی خبرگان  در تعیین چالش ها و ارائه  راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی  صورت پذیرفت

  • کار: در این پژوهش کاربردی- کیفی به صورت هدفمند  7 نفر از تصمیم گیران اصلی آموزش پزشکی جهت شرکت در   نشست خبرگان انتخاب شدند .بدین منظور یک جلسه پانل به مدت 120 دقیقه   در اردیبهشت سال 1394 تشکیل و داده ها به روش چارچوبی- محتوایی تحلیل شد.
  • ها :  چالش ها و راهکارهای ارتقای آموزش عالی پزشکی کشور در چارچوب 3 وظیفه تولیتی نظام آموزش عالی پزشکی و 10  موضوع اصلی به همراه مفاهیم فرعی شامل 34 چالش فرعی و 43 راهکار پیشنهادی خبرگان تعریف گردید.

10 دورن مایه اصلی شامل رسالت برنامه، کریکولوم ها، مدیریت سیستماتیک برنامه ها ، دستیاران ، اساتید ، ارزشیابی برنامه ها ، منابع و زیر ساختها ، گسترش برنامه ها  ،توسعه حضور در عرصه های بین الملل ،مشارکت بین بخشی ؛ شناسایی شد ، که در قالب ؛ سیاستگذاری کلان ،حاکمیت دورن بخشی ،رهبری بین بخشی ، طبقه بندی گردید.

  • گیری:
  • مطالعه ، راهکارهای مناسب ارتقای کیفیت آموزش عالی پزشکی در پاسخ به تقاضای جامعه و نظام سلامت،  پیشنهادشد.  در این راستا  اصلاح در کریکولوم ها ،  نظام ملی پذیرش دستیاران ؛ نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها ؛ توجه به تقویت زیر ساخت ها  ؛ تمرکز زدایی در توسعه آموزش ؛ پذیرش دانشجویان خارجی ؛ تعامل مستمر با بخش های تحقیقاتی بالینی ، از جمله زمینه های اولویت دار و راهکارهای بالقوه ای  است که شایسته است توسط  برنامه ریزان آموزشی در  نظر گرفته شود.
  • کلیدی: آموزش عالی پزشکی ، برنامه های آموزشی تخصصی ، برنامه های  فوق تخصصی ؛ ارتقاء  کیفیت آموزش  ، توسعه آموزش   ، چالش ها، راهکار ها ،
متن کامل [PDF 420 kb]   (1318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.