[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان 1395 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان
چکیده:   (891 مشاهده)

زمینه: با توجه به اهمیت شناسایی نیازها و انتظارات بیماران جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به آنها و افزایش سهم  مطبهای دندانپزشکی در جذب هر چه بیشتر بیمار، پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن استخراج این نیازها و انتظارات، به دسته بندی این انتظارات  بپردازد.

هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و دسته بندی انتظارات بیماران مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکی اجرا گردیده است.

روش بررسی: به دلیل ماهیت ترکیبی اکتشافی  این پژوهش، ابتدا به منظور جمع آوری داده ها در بخش کیفی و بر اساس روش کیفیت داده ها )اشباع نظری داده ها( با 20 نفر از بیماران دندانپزشکی مصاحبه عمیق ترتیب داده شد.سپس با استفاده از تحلیل محتوا از نوع "تحلیل تم" سعی شد تا نیازها و انتظارات بیماران از مصاحبه های صورت گرفته استخراج شود و در بخش کمی پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه،120 پرسشنامه بین بیماران مطبهای دندانپزشکی سطح تهران توزیع شدو داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تجزیه و تحلیلها در سه سطح آمار توصیفی، آمار استنباطی و تحلیل خوشه ای انجام گرفت. در قسمت اول به توصیف جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کیفی پرداختیم. پس از ان ضمن اشاره به چک لیست سوالات پرسشنامه و اشاره به برخی از گزاره های کلامی و کدهای استخراج شده از مصاحبه ها، آمار توصیفی مربوط به ابعاد اصلی و تفصیلی ارائه شد و جهت تعیین تعداد خوشه ها از روش دندوگرام یا تکنیک Tree Clustering استفاده شد

یافته ها:یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل اصلی نیازها و انتظارات در مجموع به6  بعد اصلی قابل تقسیم است که عبارتند از: دسترسی، ابعاد پرسنلی ،خدمات،مالی،سرعت،محیط.همچنین میزان اهمیت هر کدام از نیازها مورد سنجش قرار گرفت.

نتیجه گیری:درک انتظارات بیماران در این پژوهش بر مبنای پرسش مستقیم از طریق مصاحبه  و پرسشنامه انجام گرفت. آگاهی دندانپزشکان از انتظارات بیماران و عواملی که روی رضایت آنها موثر است موجب بهبود روابط دندانپزشک و  بیمار و کیفیت مراقبتهای بهداشتی میشود که هدف نهایی سیستم بهداشتی میباشد.

واژگان کلیدی: خدمت، ، بیمار ، انتظارات، مطب، بخش بندی

متن کامل [PDF 583 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1395; 34 (4)

URL: http://jmciri.ir/article-1-2237-fa.html



دوره 34، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731