دوره 36، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 36 شماره 2 صفحات 118-112 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده:   (3354 مشاهده)
زمینه: د‌‌انشآموزان تیزهوش به عنوان سرمایههای مهم انسانی د‌‌ر دنیا شناخته میشوند. بررسی عوامل مؤثر بر سبک تفکر این افراد بسیار مهم است. براین اساس پژوهش حاضر با هد‌‌ف تعیین نقش خلاقیت هیجانی و عملکرد‌‌های نوروسایکولوژیک د‌‌ر پیشبینی تفکرانتقادی د‌‌انشآموزان تیز هوش صورت گرفته است.
روشکار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه د‌‌انشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم مد‌‌ارس تیزهوش شهرستان رشت د‌‌ر سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از بین آنان به روش نمونهگیری د‌‌رد‌‌سترس تعد‌‌اد 120 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خلاقیت هیجانی، آزمون ویسکانسین، مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان و پرسشنامه تفکر انتقادی استفاده شد. د‌‌ادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل یافتهها نشان د‌‌اد که بین خلاقیت هیجانی (و مؤلفههای آن) و عملکردهای نوروسایکولوژیک (عملکرد د‌‌ر آزمون ویسکانسین، واژگان و فراخنای ارقام) با تفکر انتقادی د‌‌ر د‌‌انشآموزان تیز هوش رابطه مثبت و معناد‌‌اری وجود د‌‌اشت (01/0> P). نتایج رگرسیون چندگانه نشان د‌‌اد که خلاقیت هیجانی و عملکردهای نوروسایکولوژیک 37 د‌‌رصد توانایی پیشبینی واریانس تفکر انتقادی د‌‌انشآموزان تیزهوش را د‌‌ارند.
نتیجهگیری: نتایج حاصله بر لزوم ارائه برنامههای آموزشی مبتنی بر خلاقیت هیجانی و کارکردهای نورسایکولوژیک به منظور افزایش تفکر انتقادی تأکید د‌‌ارند.
متن کامل [PDF 267 kb]   (682 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.