دوره 39، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 39 شماره 4 صفحات 234-228 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (469 مشاهده)
زمینه: بیماری کووید 19، بحرانی است که اخیراً نه‌ تنها سلامتی انسان را در معرض خطر قرار داده بلکه  آسیب های فراوانی در زمینه گردشگری ایجاد کرده است. گردشگری درمانی به عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح است. ایران با استفاده از توانمندی های خود در گردشگری درمانی می تواند به درآمدهای ارزی خود بیفزاید. در این تحقیق عوامل و شاخص های موثر کنترل پاندمی کووید 19، در الگوی بازاریابی گردشگری درمانی در سازمان تامین اجتماعی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.
روش کار: این تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. همچنین تحقیق از لحاظ رویکرد پژوهش، روش آمیخته اکتشافی است. در رویکرد کیفی با استفاده از تکنیک دلفی با مرور متون معتبر و استفاده از نظرات 17 نفر از اعضاء پانل خبرگان و در رویکرد کمی با جامعه آماری 422 نفر، پرسشنامه تکمیل و به منظور تایید و برازش عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: براساس این تحقیق، عامل کنترل پاندمی بیماری کووید 19 بر بازاریابی گردشگری درمانی سازمان تامین اجتماعی تاثیر دارد و این عامل با پنج مولفه (به ترتیب بیشترین بار عاملی)؛ محدودیت های ناشی از بیماری، درمان و واکسیناسیون همگانی، تعداد مبتلایان و مرگ و میر، رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی و بروز همه گیری بیماری کووید 19 شناسایی شده است.  
نتیجهگیری: از طریق سیاستگذاری دولت و اجرای آن توسط سازمان های متولی گردشگری درمانی می توان با متمرکز شدن روی مولفه های کنترل پاندمی کووید 19 باعث افزایش جذب گردشگران درمانی شد.
 
متن کامل [PDF 500 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.