مقایسه Interobserver Reliability و Interaobserver Reliability دو تقسیم بندی King و Lenke در بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان سینا از سال 82 لغایت 85. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1386; 25 (1) :73-80
URL: http://jmciri.ir/article-1-1125-fa.html
چکیده: (4214 مشاهده)
زمینه: علی رغم مزایای فراوان تقسیم بندی Lenke در مورد اسکولیوز ایدیوپاتیک بالغین، مطالعه Richards و همکارانش مشخص نمود که تقسیم بندی king بهتر از آنچه قبلا تصور می شد، می باشد و تقسیم بندی Lenke برای اسکولیوزایدیوپاتیک بالغین کمتر از آنچه قبلا گزارش می شد، قابل اعتماد است.روش کار: در مطالعه حاضر مقایسه این دو سیستم تقسیم بندی به وسیله چند جراح صورت گرفت. بعد از آموزش و بحث پیرامون همه اطلاعات در دسترس این سیستم های طبقه بندی، به وسیله چهار جراح ستون فقرات (بعد از یک تقسیم بندی اولیه و طرح اولیه) رادیوگرافی های قبل از عمل به صورت مستقل بررسی شد. رادیوگرافی ها شامل رادیوگرافی ایستاده قدامی خلفی، جانبی و دو نمای خم شده به پهلو بودند. 99 بیمار مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک در این مطالعه وارد شدند. نتایج براساس محاسبه متوسط درصد هماهنگی interobserver و intraobserver صورت گرفت. میزان قابلیت اعتماد با استفاده از ضریب کاپا، کمی شد.یافته ها: قابلیت اعتماد inter & intraobsever در مورد سیستم تقسیم بندی king، 8.85% و ضریب هماهنگی کاپا، 0.8 بود. میزان هماهنگی intraobserver نیز، 80.8% و ضریب کاپا، 74% بود. تقسیم بندی کامل lenke با استفاده از ترکیب نوع انحنا، متغیر کمری (Lumbar modifier) و متغیر ساژیتال توراسیک (Sagital thorasic modifier) بیانگر قابلیت اعتماد مناسبی در intra & interobserver بود. میزان هماهنگی دسته بندی یک متخصص در دو زمان، 86.9% و ضریب کاپا 0.821 محاسبه شد و میزان هماهنگی دسته بندی بین دو متخصص در مورد یک بیمار، 83.8% و ضریب کاپا، 0.781 بود.نتیجه گیری: در این مطالعه که هر متخصص خود اقدامات مربوط به دسته بندی را به صورت جداگانه انجام می داد (non measurement) تقسیم بندی king و Lenke منجر به نتایج مشابه شدند (تقسیم بندی Lenke به صورت جزیی بهتر بود). این نتایج ممکن است به علت آموزش بهتر و کامل تر متخصصین باشد. به علت پوشش مناسب تر انحنا در اسکولیوز ایدیوپاتیک و مفید بودن تقسیم بندی Lenke، این سیستم در مرکز آموزشی درمانی پژوهشی سینا مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى