Journal of Medical Council of Iran
دوره 26، شماره 1 - ( 1387 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 19-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دیدگاههای بیماران بستری در بخشهای آموزشی در مورد شیوه معرفی بیمار بر بالین آنها. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1387; 26 (1) :10-19

URL: http://jmciri.ir/article-1-1154-fa.html


چکیده:   (3915 مشاهده)
مقدمه یکی از شیوه های معرفی بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی، معرفی بیمار بر بالین وی است. برخی از مطالعات بیانگر آنند که استفاده از این شیوه ممکن است موجب ایجاد فشارهای روانی در بیماران شود. مطالعه حاضر، برخی از جنبه های این روش را که بنظر می رسد نیازمند تغییر یا اصلاح باشند، مورد بررسی قرار داده است.روش کار: 120 بیمار بستری در 8 بخش طبی یکی از بیمارستان های بزرگ آموزشی تهران، با استفاده از نمونه گیری هدفمند در قالب یک مطالعه توصیفی مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مطالعه، پس از بررسی متون، انجام مطالعه ای مشاهده ای و نظرخواهی از گروهی از صاحب نظران در مورد محتوا سوالات، طراحی گردید. پس از گردآوری اطلاعات، داده ها بصورت توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 37% از بیماران از اینکه مطالب درج شده در پرونده پزشکی آنها در طول معاینه پزشکان، بلند بیان شود بگونه ای که برای دیگر بیماران قابل شنیدن باشد، احساس ناراحتی می کردند.بنظر 63% از بیماران، عمده زمان سپری شده در بالین بیمار صرف بحث علمی پزشکان با یکدیگر می شد. استفاده از اصطلاحات پزشکی در حضور بیان، موجب اضطراب در 47% بیماران گردید. سرانجام در مورد ارتباط پزشک - بیمار، 37% از بیماران معتقد بودند که پزشکان آنها، آنان را درک نمی کنند.نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر بیانگر آنند که روش معرفی بیمار بر بالین وی می تواند موجب خدشه دار شدن حریم خصوصی بیماران، منبع فشار روانی برای آنها و تخریب رابطه پزشک - بیمار گردد که لازم است برخی تغییرات در نحوه بکارگیری این روش پدید آید.
متن کامل [PDF 292 kb]   (833 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.