[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
   
..
:: دوره 26، شماره 2 - ( 1387 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 204-201 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی مهارتهای دستیاران بالینی علوم پزشکی از تست های آزمایشگاه بالینی
چکیده:   (3614 مشاهده)
هدف: استفاده از تست های آزمایشگاهی کیلینکال پاتولوژی در امر تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریها بسیار حایز اهمیت است لذا برای اطمینان از صحت و دقت تستهای آزمایشگاهی توجه به مراحل انجام تست شامل 1- آماده سازی بیمار 2- نمونه گیری صحیح 3- انتقال صحیح نمونه 4- آشنایی با تداخلات آزمایشگاهی 5- آشنایی با نقاط ضعف تست (pit fall) و 6- تفسیر صحیح تستها بسیار ضروری است به همین خاطر این مطالعه با هدف بررسی آگاهی دستیاران با مراحل آزمایشات بالینی انجام شده است.روش ها: در این مطالعه مقطعی میزان آگاهی دستیاران مقاطع مختلف رشته های جراحی، زنان و زایمان، داخل و اطفال یکی از دانشگاههای علوم پزشکی از 29 تست رایج و روتین اعم از تست های بیوشیمی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، انعقادی و ایمونولوژی بوسیله پرسش نامه ارزیابی گردید.نتایج در این مطالعه میانگین نمرات دستیاران بدون در نظر گرفتن مقطع و رشته تحصیلی 44.88 درصد بود. همچنین میانگین نمرات دستیاران در مقاطع یکسان بین رشته های مختلف معنی داری را نشان داد به نحوی که نمرات دستیاران اطفال و داخلی با (P=%2) بالاتر از دستیاران جراحی و زنان بود. نمرات دستیاران سال سوم و چهارم رشته های داخلی بطور معنی داری بالاتر از دستیاران سال اول و دوم بود (P=%4) اما این اختلاف در دستیاران رشته های جراحی و زنان و زایمان مشاهده نشد.نتیجه گیری: میانگین نمرات دستیاران مختلف در مقاطع مختلف زیر 50 درصد بوده است. که موید آگاهی کم دستیاران از تست های آزمایشگاهی است. همچنین وجود تفات معنی دار بین دستیاران رشته های داخلی و اطفال با رشته های جراحی و زنان مبین این نکته است که گرایش به رشته های جراحی و زنان اهمیت تست های آزمایشگاهی و تفسیر صحیح آنها را در نظر این دسته از دانشجویان ضعیف نموده است. از طرفی عدم افزایش آگای دستیاران رشته های جراحی و زنان زایمان در طول دوره دستیاری نشان دهنده عدم آموزش صحیح پاتولوژی کلینیکال در دوره دستیاری می باشد. لذا بنظر می رسد باید یک تجدید نظر اساسی در آموزش دوره پزشکی عمومی و همچنین دوره دستیاری در رابطه با پاتولوژی کلینیکال صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: تست های آزمایشگاهی، آموزش پزشکی، پاتولوژی کلینیکال
متن کامل [PDF 195 kb]   (1495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ارزشیابی مهارتهای دستیاران بالینی علوم پزشکی از تست های آزمایشگاه بالینی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1387; 26 (2) :201-204

URL: http://jmciri.ir/article-1-1188-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 2 - ( 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4624