Journal of medical council of iran
دوره 30، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 30 شماره 2 صفحات 168-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شیوع مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی در شهرستان های استان تهران. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1391; 30 (2) :162-168

URL: http://jmciri.ir/article-1-1461-fa.html


چکیده:   (6011 مشاهده)
زمینه: بررسی شیوع مشکل رفتاری به عنوان اولین گام در شناسایی و درمان این اختلالات می تواند راهگشای درمانگران و معلمان باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع مشکلات رفتاری در دانش آموزان ابتدایی شهرستان های استان تهران بود.روش کار: این مطالعه مقطعی مقایسه ای در 347 دانش آموز ابتدایی در 5 شهرستان به صورت تصادفی از بین شهرستان های استان تهران انتخاب و در هر شهرستان دو مدرسه دخترانه و پسرانه به صورت تصادفی انتخاب و به همین ترتیب معلمان و دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمون مشکلات رفتاری راتر به منظور تعیین مشکل رفتاری دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون های آماری تحلیل واریانس و تی برای بررسی ارتباط متغیرهای پژوهش استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد شیوع بیش فعالی و پرخاشگری 14.2 درصد، اضطراب و افسردگی 6.4 درصد، ناسازگاری اجتماعی 4.18 درصد، رفتار ضد اجتماعی 0.3 درصد و نقص توجه 6.8 درصد می باشد. شهرستان های کرج و اسلامشهر، پایه های تحصیلی اول و پنجم و پسران شیوع بالاتری در مشکلات رفتاری داشتند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود معلمان در خصوص مشکلات رفتاری کودکان آموزش داده شوند و روش های آموزش و برخورد با این کودکان در جزواتی آموزشی در اختیار ایشان قرار گیرد. معلمان دبستان های پسرانه و به طور اختصاصی کرج و اسلامشهر اولویت بیشتری در این خصوص دارند.
متن کامل [PDF 185 kb]   (12034 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.