برنامهریزی آموزشی مبتنی بر پیامد: تجربه بخش داخلی جنرال بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آموزش کارآموزان
|
|
|
|
چکیده: (4201 مشاهده) |
زمینه: تحولات اخیر در تخصصی شدن آموزش پزشکی باعث دغدغههایی در زمینه کیفیت آموزش پزشکی عمومی خصوصاً در دانشگاههای بزرگ شده است. براساس منابع به نظر میرسد برنامه آموزشی مبتنی بر پیامد برای دورههای بالینی چرخشی مناسبتر باشد. در این مقاله تجربه بخش داخلی جنرال دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامهریزی مبتنی بر پیامد دوره کارآموزی ارائه میگردد.
روش کار: برنامهریزی آموزشی برای دوره 2 هفتهای حضور کارآموزان بالینی در بخش جنرال داخلی براساس 10 سؤال هاردن طی 20 جلسه هم اندیشی اعضای هیأت علمی بخش انجام شد. این برنامهریزی با نیازسنجی و تعریف پیامدهای مورد انتظار شروع شد. سپس در مورد استراتژیها و روشهای آموزشی و روشهای ارزشیابی تصمیمگیری گردید؛ در همه موارد تأکید بر یادگیری حین کار به عنوان مدل اصلی آموزش کارآموزی بود. ارزشیابی براساس پرسشنامه انتهای دوره و جلسات پایانی با کارآموزان صورت گرفت.
یافتهها: ارزیابیهای اولیه نشانگر موفقیت برنامه در رسیدن به اهداف خود بود. مهمترین چالشهای این برنامه ناآشنایی دانشجویان با مدل آموزش حین کار و عدم تمایل دستیاران و کارورزان برای درگیر کردن کارآموزان در فرآیند مراقبت از بیماران بود. با در نظر گرفتن ظرفیتهای موجود در بخش داخلی جنرال برنامهای مبتنی بر پیامد برای کارآموزان این بخش طراحی شد.
نتیجهگیری: برنامهریزی آموزشی مبتنی بر پیامد و استفاده از مدل آموزش حین کار در رسیدن به اهداف آموزشی برای کارآموزان در شرایط موجود ممکن است و میتواند موفق باشد.
واژگان کلیدی: برنامهریزی آموزشی، کارآموزی، توانمندی، آموزش حین کار
|
|
|
|
متن کامل [PDF 190 kb]
(1133 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|