Journal of medical council of iran
دوره 33، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 33 شماره 4 صفحات 319-310 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Developmental Study on Drawing Quality of 4-12 Year-old Normal Children based on Bender Gestalt Test. jmciri 2016; 33 (4) :310-319
URL: http://jmciri.ir/article-1-1808-fa.html
بررسی تحولی کیفیت ترسیم اشکال آزمون بندرگشتالت در کودکان بهنجار 4 الی 12 ساله شهر تهران. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1394; 33 (4) :310-319

URL: http://jmciri.ir/article-1-1808-fa.html


چکیده:   (3609 مشاهده)

زمینه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفیت ترسیم کودکان 4 تا 12 ساله در آزمون بندر گشتالت است. آزمون بندر گشتالت، آزمونی است که از آن به منظور سنجش تواناییهای دیداری حرکتی کودکان و ارزشیابیهای آموزشی استفاده میشود.

روش کار: روش پژوهش توصیفی است. حجم نمونه 707 کودک عادی 4 تا 12 ساله از شهر تهران است که با روش خوشهای چند مرحلهای از مهدهای کودک، آمادگیها و مدارس دخترانه و پسرانه انتخاب شدند و با آزمون بندر گشتالت مورد پژوهش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، فراوانی و درصد استفاده شد.

یافتهها: نتایج نشان داد 76 درصد کودکان در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل آ، 65 درصد در 6 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 1، 72 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 2، 85 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 3، 62 درصد در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 4، 75 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 5، 60 درصد در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 6 و 7 و 8 هستند. 22/78 درصد همهی کودکان در 9 سالگی قادر به ترسیم کامل همهی کارتها هستند.

نتیجهگیری: نتیجهی این پژوهش منجر به مشاهدهی الگوی خطاهای طبیعی کودکان بهنجار به منظور دستیابی به یک معیار عینی برای سنجش تأخیر یا پیشرفت تحولی کودکان شد. استفاده از نتایج این پژوهش در موقعیتهای بالینی و آموزشی برای کودکان پیشنهاد میشود.

واژگان کلیدی: آزمون بندر گشتالت، کیفیت الگوی ترسیم، کودکان 4 تا 12 ساله

متن کامل [PDF 1458 kb]   (9655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.