زمینه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفیت ترسیم کودکان 4 تا 12 ساله در آزمون بندر گشتالت است. آزمون بندر گشتالت، آزمونی است که از آن به منظور سنجش تواناییهای دیداری حرکتی کودکان و ارزشیابیهای آموزشی استفاده میشود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی است. حجم نمونه 707 کودک عادی 4 تا 12 ساله از شهر تهران است که با روش خوشهای چند مرحلهای از مهدهای کودک، آمادگیها و مدارس دخترانه و پسرانه انتخاب شدند و با آزمون بندر گشتالت مورد پژوهش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، فراوانی و درصد استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد 76 درصد کودکان در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل آ، 65 درصد در 6 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 1، 72 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 2، 85 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 3، 62 درصد در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 4، 75 درصد در 9 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 5، 60 درصد در 8 سالگی قادر به ترسیم همانند الگوی شکل 6 و 7 و 8 هستند. 22/78 درصد همهی کودکان در 9 سالگی قادر به ترسیم کامل همهی کارتها هستند.
نتیجهگیری: نتیجهی این پژوهش منجر به مشاهدهی الگوی خطاهای طبیعی کودکان بهنجار به منظور دستیابی به یک معیار عینی برای سنجش تأخیر یا پیشرفت تحولی کودکان شد. استفاده از نتایج این پژوهش در موقعیتهای بالینی و آموزشی برای کودکان پیشنهاد میشود.
واژگان کلیدی: آزمون بندر گشتالت، کیفیت الگوی ترسیم، کودکان 4 تا 12 ساله
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |