Journal of medical council of iran
دوره 35، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 35 شماره 1 صفحات 60-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh Aziz R, Mirza Hosseini H, Mirbagheri M, Kamalian T. The effectiveness of group play therapy in cognitive – behavioral style on coping styles of children. jmciri 2017; 35 (1) :53-60
URL: http://jmciri.ir/article-1-2696-fa.html
قاسم زاده عزیز رضا، میرزاحسینی حسن، میرباقری محبوبه، کمالیان تهمینه. اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی– رفتاری بر سبک های مقابله کودکان . مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1396; 35 (1) :53-60

URL: http://jmciri.ir/article-1-2696-fa.html


بهزیستی تهران
چکیده:   (4598 مشاهده)
زمینه: این پژوهش با هدف اثربخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی  رفتاری  بر سبک های مقابله کودکان پسر دوره‌ی ابتدایی انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش به روش نیمه آزمایشی و گروه کنترل با طرح پیش آزمون پس آزمون بود. برای نمونه‌گیری در مرحله‌ی اول از بین مناطق آموزشی شهر تهران منطقه‌ی 6 آموزش و پرورش به شیوه‌ی تصادفی انتخاب شد. سپس با استفاده از روش خوشه‌ای 4 مدرسه در این منطقه انتخاب شدند و از میان دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم، پنجم و ششم این مدارس که از پرسشنامه رفتارهای کنار آمدن کودکان(CCBQ) نمره‌ی آنان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بدست آورده بودند، تعداد 28 نفر بروش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای کودکان گروه آزمایش 8 جلسه‌‌ی 45 دقیقه‌ای بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی  رفتاری بصورت 2 جلسه در هفته برگزار شد. در انتهای پژوهش مجددا کودکان در هر دو گروه توسط پرسشنامه رفتارهای کنار آمدن کودکان ارزیابی شدند.
یافته ها: داده‌های پژوهش به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بازی‌درمانی شناختی- رفتاری اثری معنی‌دار بر سبک مقابله‌ی سازگاری در جهت بهبود دارد(01/0 P <).
نتیجه گیری: همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بازی‌درمانی شناختی- رفتاری اثر معنی‌داری بر سبک مقابله‌ی انحراف از مشکل و نیز سبک مقابله‌ی ویرانگر دارد(05/0 P <). بنابراین بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی  رفتاری  بر سبک های مقابله کودکان تاثیرگذار است و می‌تواند موجب بهبود سبک‌های مقابله کودکان شود.
 
متن کامل [PDF 446 kb]   (2641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.