Journal of Medical Council of Iran
دوره 40، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 40 شماره 3 صفحات 198-190 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effectiveness of positive psychology interventions on increasing exhilaration and life satisfaction in art university students. jmciri 2022; 40 (3) :190-198
URL: http://jmciri.ir/article-1-3205-fa.html
فرجی امیری کتایون، رفیعی پور امین، ثابت مهرداد. اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبت‌گرا بر افزایش نشاط و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه هنر. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1401; 40 (3) :190-198

URL: http://jmciri.ir/article-1-3205-fa.html


چکیده:   (730 مشاهده)
زمینه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا برافزایش نشاط و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه هنر بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی دانشجویان دانشگاه هنر در سال 1399 بود. روش کار: از این جامعه 60 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب شدند و به شیوهی تصادفی ساده به دو گروه 30 نفره آزمایش (یک گروه مداخله درمان هیجان مدار) و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت از زندگی دینر و پرسشنامه نشاط آکسفورد استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار Spss26 استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین و انحراف استاندارد متغیر نشاط پس از مداخله در گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب 58/50، 1/59 و 52/99، 1/73 و میانگین و انحراف استاندارد متغیر رضایت از زندگی پس از مداخله در گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب 29/08، 1/26 و 24/14، 1/16 محاسبه گردید. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نتایج نشان داد که مداخلات روانشناسی مثبتگرا بر متغیرهای نشاط و رضایت از زندگی دانشجویان دختر و پسر مؤثر بوده است نتیجه گیری: بنابراین مشاوران و روانشناسان با استفاده از مداخلات روانشناسی مثبتگرا میتوانند نشاط و رضایت از زندگی دانشجویان را بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 300 kb]   (563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.