اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا بر افزایش نشاط و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه هنر
|
|
|
|
چکیده: (65 مشاهده) |
زمینه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا برافزایش نشاط و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه هنر بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی دانشجویان دانشگاه هنر در سال 1399 بود.
روش کار: از این جامعه 60 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب شدند و به شیوهی تصادفی ساده به دو گروه 30 نفره آزمایش (یک گروه مداخله درمان هیجان مدار) و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت از زندگی دینر و پرسشنامه نشاط آکسفورد استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار Spss26 استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، میانگین و انحراف استاندارد متغیر نشاط پس از مداخله در گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب 58/50، 1/59 و 52/99، 1/73 و میانگین و انحراف استاندارد متغیر رضایت از زندگی پس از مداخله در گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب 29/08، 1/26 و 24/14، 1/16 محاسبه گردید. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نتایج نشان داد که مداخلات روانشناسی مثبتگرا بر متغیرهای نشاط و رضایت از زندگی دانشجویان دختر و پسر مؤثر بوده است نتیجه گیری: بنابراین مشاوران و روانشناسان با استفاده از مداخلات روانشناسی مثبتگرا میتوانند نشاط و رضایت از زندگی دانشجویان را بهبود بخشند. |
|
واژههای کلیدی: مداخلات روانشناسی مثبتگرا، نشاط، رضایت از زندگی |
|
متن کامل [PDF 298 kb]
(18 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|