Journal of medical council of iran
دوره 42، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 42 شماره 2 صفحات 66-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohabbatpour F, keshavarz S, shams esfandabad H. Comparison of Psychological Well-being, Cognitive Flexibility, and Coping Styles Among Female Nurses and Teachers in Tehran. jmciri 2024; 42 (2) :58-66
URL: http://jmciri.ir/article-1-3230-fa.html
محبت پور فاطمه، کشاورز سمیه، شمس اسفندآباد حسن. مقایسه‌ بهزیستی روانشناختی و انعطاف‌‌پذیری شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در پرستاران و معلمان زن شهر تهران در همه گیری کرونا. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1403; 42 (2) :58-66

URL: http://jmciri.ir/article-1-3230-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (228 مشاهده)
چکیده
زمینه: ویروس کرونا بر بخش آموزش و درمان، خصوصاً سلامت روان معلمان و پرستاران تأثیر زیادی گذاشت. تأثیر این ویروس به لحاظ روانی بسیار عمیق بود و اثرات منفی آن همچنان تداوم دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه‏ بهزیستی روانشناختی، انعطاف‏‏پذیری شناختی و سبک‏های مقابله‏ای بین پرستاران و معلمان زن شهر تهران انجام شد.
روش کار: جامعه آماری شامل 50 نفر از معلمان زن و 50 نفر از پرستاران زن شهر تهران در سال 1401 بود. دادهها با استفاده از‏ پرسشنامه‏ بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، انعطاف‏‏پذیری شناختی (دنیس و همکاران، 2010) و سبک‏های مقابله‏ای (کسیدی و لانگ، 1996) گردآوری شد و از طریق روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که میان بهزیستی روانشناختی (در مؤلفههای تسلط بر محیط، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) و انعطاف‏‏پذیری شناختی (در مؤلفههای ادراک گزینههای مختلف، ادراک کنترلپذیری و ادراک توجیه رفتار) دو گروه معلمان و پرستاران تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین طبق نتایج، معلمان و پرستاران در سبک درماندگی در حل مسئله، سبک مهارگری حل مسئله، سبک اعتماد در حل مسئله و سبک اجتناب با یکدیگر اختلاف معنادار داشتند ولی در سبک خلاقیت و سبک گرایش بین دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت. طبق یافته ها، میزان بهزیستی روانشناختی و انعطاف‏‏پذیری شناختی معلمان نسبت به پرستاران بیشتر بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت پرستاران و معلمان که در معرض مستقیم ویروس کرونا قرار داشتند از نظر روانشناختی بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته و آسیبهای بیشتری به لحاظ روانشناختی متحمل شدند ولی با توجه به اینکه پرستاران در معرض مستقیم ویروس کرونا قرار داشتند و استرس کاری بیشتری را در دوران ویروس کرونا متحمل شدند، انعطافپذیری شناختی و بهزیستی روانشناختی کمتری نسبت به معلمان داشته و از راهبردهای مقابلهای متمرکز بر هیجان بیشتری استفاده میکردند. در نهایت، در تدوین مداخلات درمانی برای اثرات ویروس کرونا در گروههای در معرض خطر، باید به سلامت روانشناختی این افراد توجه ویژه مبذول شود.
متن کامل [PDF 460 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.