Journal of Medical Council of Iran
دوره 43، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 43 شماره 2 صفحات 68-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashtab G, Delpasand K, Milanifar A, Biroudian S. Investigating Patient Rights Adherence in Psychological Centers of Karaj. jmciri 2025; 43 (2) :63-68
URL: http://jmciri.ir/article-1-3370-fa.html
آشتاب گلناز، دل پسند کورش، میلانی فر علیرضا، بیرودیان سعید. بررسی رعایت حقوق بیماران مراکز روانشناسی شهر کرج. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1404; 43 (2) :63-68

URL: http://jmciri.ir/article-1-3370-fa.html


گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (29 مشاهده)
چکیده
زمینه: رعایت حقوق بیماران، از جمله اصول اساسی اخلاق پزشکی و حرفهای در حوزه سلامت روان است. درک و احترام به حقوق بیماران برای تقویت اعتماد در روابط مراقبتهای بهداشتی و حصول اطمینان از اینکه افراد، خدمات با کیفیت بالا متناسب با نیازهایشان دریافت میکنند، ضروری استهدف از پژوهش حاضر، بررسی رعایت حقوق بیماران مراکز روانشناسی شهر کرج از دیدگاه بیمار و مراقبین سلامت میباشد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1401 انجام یافت. شرکت کنندگان این مطالعه، بیماران (63 نفر) و پرستاران (64 ) نفر از مراکز روانشناسی شهر کرج در بازه زمانی 1393-1398 به روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه چند قسمتی محقق ساخته حاوی چک لیست اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه میزان آگاهی و میزان رعایت منشور حقوق بیمار بود. دادهها با استفاده از از نرم افزار آماری SPSS ورژن 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین شرکتکنندگان در پژوهش 42/5 درصد در بازه سنی 20 تا 30 سال بودند. %78/8 مرد و %84/3 مجرد بودند. %89 تحصیلات زیردیپلم داشتند. آزمون تی دو نمونه ای نشان داد که میانگین نمره دیدگاه بیماران و پرستاران درباره آرامش بیمار، درک مدیران و عملکرد پرسنل تفاوت معناداری نداشت . (05/ )
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، در مراکز روانشناسی کرج، حقوق بیماران نسبتاً خوب رعایت میشود، زیرا بین دیدگاه بیماران و پرستاران درباره آرامش بیمار، درک مدیران و عملکرد پرسنل تفاوت معناداری وجود نداشت. با این حال، برای تایید نتایج و تعمیمپذیری بیشتر، مطالعات گستردهتر و متنوعتری توصیه میشود. همچنین، آموزش به ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی در زمینه حقوق بیماران اهمیت دارد.
متن کامل [PDF 390 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.