[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
   
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1383 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 27-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثربخشی مدل ترکیبی آموزش برمبنای تظاهرات بالینی بردانش و مقایسه کارآیی آن نسبت به مدل متداول آموزشی بر نگرش دانشجویان پزشکی (مطالعه مقدماتی)
چکیده:   (3735 مشاهده)
برخی صاحب نظران معتقدند اثر بخشی ترکیب آموزش بر مبنای مسئله (PBL) و آموزش به مبنای سخنرانی از هر یک از دو روش فوق به تنهایی بیشتر است. در این مطالعه کارآیی مدل ترکیبی و سنتی بر نگرش دانشجویان نسبت به آموزش مقایسه و اثر بخشی مدل ترکیبی بر دانش بالینی دانشجویان بررسی شد. مطالعه اول (1376) با 12 دانشجوی انتخاب شده به روش تصادفی به شکل نیمه تجربی و با ارزشیابی به کمک رایانه صورت گرفت. مطالعه دوم (1380) به صورت تجربی در بخش غدد دو بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده نمونه گیری و به مدت دو هفته همزمان در دو گروه شاهد و مداخله آموزش دیدند. آموزش به روش متداول (8 دانشجو) توسط اساتید و دستیاران و در گروه تجربه (10 دانشجو) آموزش تئوریک توسط مربیان تربیت شده (2 پزشک عمومی) در کنار آموزش درمانگاهی و راندها توسط اساتید صورت گرفت. نگرش دانشجویان در ابتدا و انتهای دوره با پرسشنامه سنجش نگرش، ارزیابی شد. در مطالعه اول آزمون رایانه ای پایان دوره تفاوت معنی داری در میزان دانش نسبت به آزمون ابتدای دوره نشان داد (میانگین نمره گروه قبل و بعد از مداخله به ترتیب 54.1 و 81.8 بود (P<0.001). در مطالعه دوم میانگین نمره نگرش گروه شاهد، قبل و پس از مداخله به ترتیب 2.29و2.23 و در گروه تجربه به ترتیب 2.41و3.66 بود. افزایش در گروه تجربه معنی دار بود (P=0.005) در حالی که در گروه شاهد چنین نبود. در مقایسه دو گروه از لحاظ ارتقای نگرش دانشجویان در مدل ترکیبی 4 برابر (فاصله اطمینان 95% بین 1.69 تا 21.26) موثرتر از مدل سنتی عمل کرده بود.نتایج نشان داد استفاده از پزشکان عمومی دوره دیده برای مربیگری به روش ترکیبی در کنار اساتید، منجر به افزایش رضایتمندی و احتمالا دانش بالینی دانشجویان می شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بررسی میزان اثربخشی مدل ترکیبی آموزش برمبنای تظاهرات بالینی بردانش و مقایسه کارآیی آن نسبت به مدل متداول آموزشی بر نگرش دانشجویان پزشکی (مطالعه مقدماتی). مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1383; 22 (1) :19-27

URL: http://jmciri.ir/article-1-1541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4624