[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
   
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 220-208 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی آموزش تلفیقی محیط زیست و سلامت در پاندمی بیماری کویید-19: یک مطالعه داده بنیاد
علی اکبر رنجبرزاده‌ ، سید محمد شبیری ، مهدیه رضایی
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (522 مشاهده)
زمینه: هدف پژوهش کیفی حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی آموزشهای تلفیقی محیط زیست و سلامت در پاندمی بیماری کووید-19 می باشد. روش کار: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع داده بنیاد (رویکرد سیستماتیک) میباشد. بدین منظور از نمونه گیری نظری و مصاحبه عمیق با خبرگان استفاده شد. تعداد 20 نفر از متخصصین و اعضای هیات علمی در رشته های سلامت و محیط زیست مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل داده ها از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی با به کارگیری نرم افزار maxqda2020 استفاده گردید. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که شرایط علی از 5 مقوله اصلی (مخاطبین، برنامه ریزی آموزشی و درسی، آموزشگر، نیازسنجی، چگونگی اجرای آموزش تلفیقی)؛ پدیده اصلی از 2 مقوله اصلی (روش آموزش و شایستگی)، راهبرد از 5 مقوله اصلی (مشارکت، آموزش همگانی و پایه، نهادسازی، ارزشیابی اثربخشی و اعتماد سازی)، شرایط محیطی از 4 مقوله اصلی (بخش دولتی، مدیریت محیط زیست، محیط آموزشی و شرایط اجتماعی و فرهنگی)، ویژگیهای زمینهای از 5 مقوله اصلی (شرایط زیرساختی، مدیریت، تامین مالی، فرهنگ و تضمین قانونی) و پیامدها از چهار مقوله اصلی (ارتقای شایستگی، اثرات زیست محیطی، آثار سلامت و اثرات اقتصادی) تشکیل شده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزشهای تلفیقی محیط زیست و سلامت در جریان پاندمی بیمای کووید-19 برای اجرای هرچه اثربخشتر می بایست به مولفه ها و چهارچوب مستخرج از این مقاله در قالب الگوی پاردایمی توجه نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، محیط زیست، سلامت، بیماری کووید-19، نظریه داده بنیاد
متن کامل [PDF 414 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbarzadeh A, Shobeiri S M, Rezaei M. Designing the Model of Integrated Education of Environment and Health During the Corona DiseasePandemic: a Grounded Theory Study. jmciri 2022; 40 (3) :208-220
URL: http://jmciri.ir/article-1-3203-fa.html

رنجبرزاده‌ علی اکبر، شبیری سید محمد، رضایی مهدیه. طراحی الگوی آموزش تلفیقی محیط زیست و سلامت در پاندمی بیماری کویید-19: یک مطالعه داده بنیاد. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1401; 40 (3) :208-220

URL: http://jmciri.ir/article-1-3203-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران Journal of Medical Council of Iran
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4639