Journal of medical council of iran
دوره 41، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 41 شماره 4 صفحات 37-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fadaizadeh L, Aliyari R, Sanaat M, jafari M. Evaluation of knowledge, attitude and practice of patients with COVID-19 regarding use of Telemedicine services. jmciri 2024; 41 (4) :31-37
URL: http://jmciri.ir/article-1-3256-fa.html
فدائی زاده لیدا، علیاری رقیه، صنعت محمد، جعفری مریم. بررسی میزان دانش، نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به کووید در ارتباط با خدمات تله مدیسین. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1402; 41 (4) :31-37

URL: http://jmciri.ir/article-1-3256-fa.html


بیمارستان مسیح دانشوری
چکیده:   (317 مشاهده)
چکیده
زمینه: با توجه به نقش حیاتی تله مدیسین در مقابله با همه گیری COVID-19 و سایر بیماری ها، این مطالعه با هدف بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد بیماران مراجعه کننده به درمانگاه  COVID-19 نسبت به ارائه خدمات پزشکی از طریق تله مدیسین انجام شده است.
روش کار: این مطالعه در اورژانس عفونی بیمارستان مسیح دانشوری انجام شد. ابتدا پرسشنامهای طراحی و تدوین گردید و از بیماران پس از رضایت آنها خواسته شد که آن را تکمیل نمایند. سوالات شامل اطلاعات دموگرافیک، دانش بیماران، نگرش، تجربه و رضایتمندی بیماران در ارتباط با استفاده از تله مدیسین در کنترل بیماری COVID-19 بود. در نهایت، پرسشنامهها پس از تکمیل با روش های آماری تست های غیر پارامتری کروسکال والیس و من-ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از مجموع 200 نفر شرکت کننده در مطالعه 60% مرد و 27% متعلق به گروه سنی 40 سال و کمتر بوده و 35% دارای تحصیلات دانشگاهی و 26% مجرد بودند. همچنین 83% افراد حاضر در مطالعه به گوشی هوشمند و 5/83% هم به اینترنت دسترسی داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، استفاده از تله مدیسین به دانش، نگرش و تجربه بیماران به طور مستقیم وابسته است و افراد جوانتر، با تحصیلات دانشگاهی و مجرد تمایل بیشتری به استفاده از خدمات تله مدیسین داشتند، همچنین نگرش زنان نیز نسبت به مردان در استفاده از تله مدیسین بیشتر بود. بیماران برای دریافت اطلاعات از شبکه های مجازی و برای ثبت علائم و گرفتن اطلاعات در خصوصCOVID-19 نسبت به استفاده از اپلیکیشن نگرش مثبتی داشتند.
نتیجهگیری: با اینکه افراد حاضر در مطالعه دانش و نگرش قابل توجهی نسبت به این موضوع داشتند اما عملکرد مناسبی در خصوص استفاده از خدمات تله مدیسین نداشتند و مراجعه حضوری را به مجازی ترجیح میدادند. برای حل این مشکل توصیه میشود آموزشهایی متناسب با هر دو گروه پزشکان و بیماران در نظر گرفته شود تا میزان آشنایی آنها با خدمات تله مدیسین ارتقا یابد و اعتماد آنها نسبت به استفاده از آن افزایش پیدا کند. نکته مهمتر اینکه باید نقش پزشکان به عنوان عنصر کلیدی در ارتقا سطح عملکرد افراد را با آموزشهای توجیهی مناسب تقویت کرد تا با انتقال آموزشها به بیماران و ترغیب آنها جهت استفاده بهینه از این فناوری نوین گام موثری در پیشبرد اهداف استفاده از آن برداشته شود.
متن کامل [PDF 411 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.