Journal of Medical Council of Iran
دوره 42، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 42 شماره 4 صفحات 23-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari H, Badeli Sarkala H, Biroudian S, Hamzei K. Addressing the Ethical Challenges of Using Donated Bodies for Anatomy Education in Medical Students. jmciri 2025; 42 (4) :18-23
URL: http://jmciri.ir/article-1-3336-fa.html
عسگری حمید رضا، بادلی سرکلا حمزه، بیرودیان سعید، حمزه ای کامران. مواجهه با چالش‌های اخلاقی موجود برای اجساد اهدایی جهت استفاده در آموزش آناتومی به دانشجویان پزشکی. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 1403; 42 (4) :18-23

URL: http://jmciri.ir/article-1-3336-fa.html


گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (147 مشاهده)
چکیده
زمینه: متخصصان بر این عقیده هستند که بهترین روش برای یادگیری آناتومی استفاده از جسد (کاداور) میباشد. اثبات شده است که، تشریح بر روی کاداور در آموزش مهارت های علمی، اخلاقی و مشارکتی در دانشجویان پزشکی نقش مؤثری دارد. تجربه عملی کار با کاداور به کاهش خطاهای پزشکی در بین دستیاران جراحی کمک زمینه میکند، زیرا آنها میتوانند مهارتهای جراحی و تشخیصی خود را در یک محیط یادگیری امن تمرین کرده و اصلاح کنند. کمبود کاداور برای آموزش به دانشجویان پزشکی در مناطق زیادی از جهان دیده میشود که این چالش با افزایش تأسیس دانشگاههای علوم پزشکی در جهان و افزایش دانشجویان رشتههای پزشکی روز به روز بیشتر هم میشود و رعایت اصول اخلاقی یکی از راهکارهای اصلی برای تاثیرگذاری بر نگرش جامعه و ترویج اهدا بدن پس از مرگ میباشد که میتواند تأثیر مثبتی در ارتقا اهداف آموزشی در دانشکده های پزشکی بگذارد.
روش کار: در این مطالعه ابتدا واژههای کلیدی انتخاب شدند و در پایگاههای اطلاعاتی معتبرPubMed, Scopus, Web of Science, Google Scholar از آگوست 2000 تا آگوست 2024 مورد بررسی قرار گرفت. 250 مقاله استخراج شد که با مطالعه چکیده مقالات و ضریب تأثیر آنها حدود 27 مقاله نهایی انتخاب شدند که در جمعبندی نتایج مطالعه حاضر از اطلاعات آنها استفاده شده است.
یافتهها: رعایت اصول اخلاقی در چهار حیطه رضایت آگاهانه، حفظ کرامت انسانی، حفظ حریم خصوصی و استفاده مسئولانه از جسد اهدا شده، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه چالش های اخلاقی در این حیطهها تأثیرگذار هستند و میتوانند تأثیر منفی برای برنامه اهدا بدن توسط داوطلبان و موسسأت مالی حامی این برنامه، داشته باشند. نکاتی که باعث چالش در این حیطهها می شد کاملا بررسی شدند و راهکارهای مناسب ارائه شد.
نتیجهگیری: رعایت اصول اخلاقی در چهار حیطه نامبرده، میتواند تأثیر بسزایی بر تمایل داوطلبان اهدا بدن و مؤسسات مالی حامی این برنامهها بگذارد و موجب بهبود آموزش عملی تشریح در دانشکده های پزشکی و در نتیجه ارتقا سطح آموزش پزشکی گردد.
متن کامل [PDF 334 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: علوم پایه

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.